Metamorfózis a filmművészetben
A PIM fesztiváljához kapcsolódnak az Uránia Filmszínházban 3 napon át zajló filmvetítések és az azokat követő beszélgetések, természetesen az átváltozás témakörében.
A fesztivál témája szinte az emberiség születésének pillanatától a művészet, a gondolkodás és a tudomány egyik legtöbbet vizsgált, ugyanakkor a legsúlyosabb kételyektől kísért tárgya. Az alig százéves filmművészet, amely a valósággal való sajátos kapcsolata, a tér és az idő ábrázolásának forradalmian új módjai miatt alapjaiban rengette meg a korábbi művészetfelfogás számos törvényszerűségét, természetesen különösen alkalmas a metamorfózis legkülönfélébb módjainak (konkrét, elvont, történelmi, pszichológiai, intermediális stb.) ábrázolására, megragadására. A szinte valamennyi művészeti ág (képzőművészet, irodalom, zene) sajátosságainak szintetizálására képes animációs filmet akár az átváltozások par excellence műfajának is tekinthetjük, hiszen jóformán akadály nélkül teremtheti meg a legkülönbözőbb gondolatok és eszmék, korok és stílusok, formák és motívumok metamorfózisát. A magyar animációs filmben kivételesen gazdag és jelentős hagyományai vannak az élet alapvető és örök kérdéseit, dilemmáit mitologikus, filozofikus, bölcseleti megközelítéssel feldolgozó munkáknak, ezért nyilvánvaló, hogy a vetítéssorozat első estéjén ebből adunk némi ízelítőt. Egy estébe azonban természetesen csak töredéke fér a témához kapcsolódó munkáknak, válogatásunk ezért csak esetleges lehet.
Szeptember 19.
Uránia Filmszínház, Fábri terem, 19 óra
Animációs filmek
1. Négy évszak, 41’, 2000
Rendező, forgatókönyvíró: Cakó Ferenc
Operatőr: Kazi Antal
Zene: Antonio Vivaldi
Cakó Ferenc homokfestmény-filmje több szempontból is a metamorfózis iskolapéldája. A négy évszak a természet rendjének, az „örök visszatérésnek” a vigasztaló jelképe az ember világának kaotikusságával szemben.
2. Átváltozás, 8’, 2004
Rendező, forgatókönyvíró: Kiss Iván
Operatőr: Bacsó Zoltán
A film a világnak a rendből a káosz felé haladását, a deszakralizálódás, a széthullás folyamatát, ember voltunk és emberképünk átváltozását mutatja be Ovidius, Hamvas Béla és Franz Kafka motívumainak felhasználásával.
3. A kert, 6’, 1993
Rendező: Orosz István
Forgatókönyv: Orosz Andrea, Orosz István
Zene: Maurice Ravel
A változás, a változtatás, a kutatás igényének legismertebb mitológiai képviselője, Odüsszeusz nyomán Utisz művésznéven is ismert Orosz István az átváltozás (anamorfózis) sok évszázados műfajának egyik legkiválóbb mai követője.
Rendező, forgatókönyvíró: Orosz István
Narrátor: Orosz István, Orbán Edit
Operatőr: Bacsó Zoltán
Zene: J. S. Bach
Az idő és a tér emberi lények: az idő férfi, a tér nő. Egy kastélyban és a parkjában Férfi és Nő útjai és párhuzamos monológjai keresztezik egymást.
5. Jelenések, 8’, 2001
Rendező, forgatókönyvíró, animátor, rajzoló, háttér: M. Tóth Éva
Zene: Sáry László, Sáry Bánk
Apokrif vízió a Hamvas Béla fordításában megjelent Henoch próféta apokalipszise nyomán az angyalok lázadásáról és annak következményeiről.
6. Sisyphus, 3’, 1974
Rendező: Jankovics Marcell
Operatőr: Bacsó Zoltán
A nehéz és céltalan, megvalósíthatatlan feladat, valamint a reménytelenség miatti kínszenvedés mitológiai alakjának megjelenítése.
7. Küzdők, 3’, 1977
Rendező, forgatókönyvíró: Jankovics Marcell
A Cannes-ban Arany Pálmával díjazott etűd egy szobrászművész és nyersanyaga, a márvány küzdelmét mutatja be.
Madách Imre Az ember tragédiája című remekművének feldolgozásával a rendező immár két évtizede „küzd”. Reményei szerint talán nemsokára befejezi Madách pesszimista víziójának átültetését.
8. Az ember tragédiája, 2. szín: Édenkert
Rendező, forgatókönyvíró, tervező: Jankovics Marcell
A filmek vetítése utáni beszélgetés résztvevői: Szemadám György, Cakó Ferenc, Jankovics Marcell, Kiss Iván, Orosz István, M. Tóth Éva, Pintér Judit
Belépőjegy: 500 Ft
Dátum:
2008. szeptember 19. 20.00