Élőképek

Színmű egy felvonásban


Szereplők
FIATAL FIÚ
FIATAL LÁNY
ASZTALOSMESTER
APÁCAFŐNÖKNŐ
ELSŐ ISMERETLEN ÁLLAT
MÁSODIK ISMERETLEN ÁLLAT
HARMADIK ISMERETLEN ÁLLAT
SZOLGÁLÓLÁNY
KISFIÚ
KISLÁNY
ÖREG MADÁR
PARÓKÁS ÚR
RÓKA, MEDVE STB.

 

Előszó

Fiatal fiú és lány a függöny előtt. Lehunyt szemmel, álomidőben. A fiú kinyújtott karral megérinti a lány vállát.

 

FIATAL FIÚ

Hosszú, álomszerű szünet után. Megérintettelek.

FIATAL LÁNY

Megérintettél.

FIATAL FIÚ

Kezdődhetik az előadás.

FIATAL LÁNY

Anélkül, hogy mozdulna. Megérintelek.

FIATAL FIÚ

Megérintesz.

FIATAL LÁNY

Az előadás vége fele jár.

FIATAL FIÚ

De addig is.

FIATAL LÁNY

Igen, addig is.

FIATAL FIÚ

A szín megállhat és megmozdulhat.

FIATAL LÁNY

Hallgatni és beszélni fogunk.

FIATAL FIÚ

Találkozunk. Beszélünk. Hallgatózunk.

FIATAL LÁNY

Megérintettelek.

FIATAL FIÚ

Nem érzem!

FIATAL LÁNY

Megérintettelek.

FIATAL FIÚ

A háború, félek, hogy ideér.

FIATAL LÁNY

Ne félj. Amire ideér, szelíd lesz, mint egy naplemente.

FIATAL FIÚ

Igen. Most már tudom, hogy van remény.

 

A függöny fölmegy. Kettős színpad. A felső szinten fogják bemutatni az élőképeket. Az alsó szinten ül a közönség. Egy medve, egy róka, egy-két ismeretlen állat; egy öregasszony; egy parókás úr; virágos fotelban egy-két gyerek; egy apácafőnöknő s néhány magas rangú katona. Talán egy hatalmas öreg madár is. Mindenki mélyen horkol. A belső színpad függönye fölszalad. Látható az első élőkép. Asztalosműhely, tele forgáccsal. Egy szorgos asztalosmester munka közben. Fűrésze olyan helyzetben áll, ami joggal lehetne minden fűrész és minden fűrészelő ember apoteózisa. A horkolás fokozódik. A belső függöny lehull. Medve, róka, mindenki fölébred egy pillanatra. Szórványos, mégis egyenletes taps nyugtázza az átaludt produkciót.

Szolgálólány lép be. Ezüsttálcán névjegyeket ad át az apácafőnöknőnek. Szünet. Várakozás. A névkártyák tulajdonosai belépnek. Két gyerek. Egy kisfiú és egy kislány. Hunyorognak a fényben. Honnan jöttek? Talán egy álomból? Vagy ők maguk is aludtak talán?

Az öreg nagy madár két virágos karosszéket ajánl föl nekik, mereven szemközt a közönséggel helyezve el azokat. A két fiatal helyet foglal. Megmerevedik.

Általános horkolás. Újabb élőkép. A belső színpad függönye fölgördül. Fiatal lány a zongoránál. Megszakadt akkord. Parókás férfi a zongorára könyökölve. A közönség mélyen horkol. Az élőkép mozdulatlanul áll, amikor esetlen szolgálólány tör be a mozdulatlan belső színpadra.

 

SZOLGÁLÓLÁNY

Esetlenül. Üvöltve. Kitört a háború! Elvesztünk! Mindannyian elvesztünk!

 

Az élőkép megmozdul. Zongoráló lány és parókás férfi közösen rántja vissza a kelletlen jövevényt. Belső függöny. A hallgatóság fölriad. Szórványos, mégis egyenletes taps.

 

ELSŐ ISMERETLEN ÁLLAT

A beálló csendben. Származásom homályos. Szőröm egy medvéé, szemem egy leopárdé. Szívem mégis szabályosan ver, izmaim kipróbáltak. Amikor iszom, vizet, napot és iszapot iszom. Amikor fürdök, vízben fürdök, vízben, napban és iszapban. Ahogy az már alkonyatkor minden állattal megtörténik.

RÓKA

Apám róka volt, anyám is róka. Bundám egy rókáé, és szemem is egy rókáé. Mégse tudom, ki vagyok, s miért is ülök itten. Ha medveszőröm van és leopárdszemem, talán inkább tiltakoznék születésem ellen, de mindenképp könnyebb szívvel fogadnám a naplementét, amire most mindannyian várunk.

APÁCAFŐNÖKNŐ

Talán meglepő, hogy én vagyok az, aki e pillanatban az emberi természet hétköznapibb szükségleteire gondolok. Nincs értelme, hogy titkolózzam. A művészet mannája után egy pohár bor, vagy akár egy jó bableves, gondolom, mindannyiunknak jólesne.

MÁSODIK ISMERETLEN ÁLLAT

Szemem egy rókáé. De bundámat nem tudom megnevezni.

ELSŐ ISMERETLEN ÁLLAT

Bundám egy medvéé, szemem egy leopárdé, de ahogy hanyatlik a nap, bundám és szemem egyre inkább az enyém. Egyedül az enyém. Lehetséges volna, hogy amire minden véget ér, és darabokra hull szét a világ, én magam egy leszek?

MÁSODIK ISMERETLEN ÁLLAT

Te talán igen. De én, aki még prémemet se tudom megnevezni?

APÁCAFŐNÖKNŐ

Éhségem pillanatnyi volt. Úgy gondolom, nézzük tovább az élőképeket, piros bor és bableves nélkül.

HARMADIK ISMERETLEN ÁLLAT

Várom, hogy besötétedik. Együtt a nagy öreg madárral várom a naplementét. Hogy a háború megszelídül, amire ideér. Az Apácafőnöknőhöz. Anyám, megengedi, hogy megérintsem? Igaz, nagy kitüntetés volt számomra már az is, hogy meghívott a ritka szép életképek megtekintésére, amit végighorkoltunk ugyan, de amitől a meghívás mégis megtiszteltetés maradt.

APÁCAFŐNÖKNŐ

Nem gondolod, hogy tévelygő vagy? Szünet. Siess az érintéseddel!

HARMADIK ISMERETLEN ÁLLAT

Fordulj oldalra, Tisztelendő Anyám! Nem te vagy, akit megérintek. Nem én vagyok, aki megérintelek téged. A szabálytalanság érinti meg a szabályt. A szolga a trónt. A száműzött a királyt. Az egybeszabott állati pata a szirmokra osztott emberi kezet.

KISFIÚ

A virágos karosszékből. Mennyit röpült a nagy öreg madár, aki most itt ül a fotelban!

APÁCAFŐNÖKNŐ

Érints meg!

HARMADIK ISMERETLEN ÁLLAT

Megtörtént. Bocsáss meg!

APÁCAFŐNÖKNŐ

Nincs miért, gyermekem.

HARMADIK ISMERETLEN ÁLLAT

Visszavonva patáját. Te megbocsátasz gyermekednek, Anyám. De a többiek, a világ?

KISLÁNY

A virágos karosszékből. Igen, ők elkövetik azt, amit nem szabad. Ők elkövetik majd ellened azt, amit soha senkivel nem szabad.

 

Az első színpad elsötétül. Harmadik élőkép. Középkorú táncospár. Lassú keringő. A pár forogni kezd. Függöny. Senki se tapsol.

 

APÁCAFŐNÖKNŐ

Gondolom, mégis engedjünk az emberi természetnek!

PARÓKÁS ÚR

Már épp eleget engedtünk.

ÖREG MADÁR

Mi madarak is épp eleget engedtünk már nektek!

APÁCAFŐNÖKNŐ

Hát akkor röpüljünk egy kicsit! Szemközt a naplementével. Így gondoltad? Az egész tisztes társaság…

KISFIÚ

A fotelból. Megérintettelek.

KISLÁNY

Megérintettél.

KISFIÚ

Erről szól minden. Az egész előadás.

KISLÁNY

Megérintelek.

KISFIÚ

Megérintesz.

KISLÁNY

A világ ideje vége fele jár.

KISFIÚ

De addig is.

KISLÁNY

Igen, addig is.

KISFIÚ

Mennyit röpült a nagy öreg madár, aki most itt ül a nagy fotelban!

KISLÁNY

Megérintettelek.

KISFIÚ

Nem érzem!

KISLÁNY

Megérintettelek.

APÁCAFŐNÖKNŐ

Igen, igen, az egész tisztelt társaság! A nagy öreg madár fele. Szemközt a nappal. Szolgaian. Így gondoltad? Kegyesen. Vagy fáradt vagy hozzá?

 

Fölfut a belső függöny. Újabb élőkép következne, de semmi sincs a színen.

 

SZOLGÁLÓLÁNY

Hatalmas zsebkendővel – orrán-szemén – bebotorkál az alsó színre, ahol most először nem alszik senki.

 

Első ismeretlen állat vigasztalva átöleli őt.

 

ELSŐ ISMERETLEN ÁLLAT

Ne sírj, ne félj. Mire a háború ideér, szelíd lesz, mint a naplemente. Mi több, szelíd, mint egy reménység.

 

A nagy öreg madár kis falépcsőn fölmegy a belső üres színpadra, ahol idáig az élőképeket játszották.

 

ÖREG MADÁR

A végső szó jogán csak annyit: „Támaszkodjatok bátran a levegőre.” Oldalt el.

APÁCAFŐNÖKNŐ

Követve a madarat a színpadra. Támaszkodjatok bátran a semmire. Oldalt el.

ELSŐ ISMERETLEN ÁLLAT

Már a belső színpadról. Szemem és bundám egymás közt ellenségek. Az egyikkel mégis látok, a másik mégis melenget. Először voltam vendég életemben, és máris itt a háború. Tulajdonképpen üvöltenem kellene, de én mégis boldog vagyok. El.

MÁSODIK ISMERETLEN ÁLLAT

Olyan szép volt itt minden, mint gyerekkoromban, amikor még nem tudtam, hogy a teremtésben semmi sem hasonlít rám. Mert ahogy a nap lemegy, s ahogy a vízszintes sugarakban közelednek az ellenséges hadoszlopok, hiszem, igen, egyre inkább hiszem, hogy van remény. El.

APÁCAFŐNÖKNŐ

Visszatérve a belső színpadra. Talán engedjünk mégis az emberi természetnek. Egyszóval: mielőtt a végítélet ideérne, fogadjuk el konyhánk ajánlatát.

HARMADIK ISMERETLEN ÁLLAT

Anyám!

APÁCAFŐNÖKNŐ

Gyermekem!

 

(Éreznünk kell, hogy ez valóban anya–gyerek viszony.)

 

Távoli katonamars hangjait hallani.

 

ELSŐ ISMERETLEN ÁLLAT

Ahogy fokról fokra darabokra hull a világ, közeledik a végső csatazaj, úgy leszek egyre jogosultabb vendég, én, aki letelepültem a kerekasztalhoz, amit földi szóval ünnepélynek neveznek.

APÁCAFŐNÖKNŐ

A hirtelen fölismerés ijedelmében. Ragadjátok föl a székeket, és költözzetek föl a színpadra! Ez a szín ugyanis nem létezik. Ha fölköltöztök ide, egyedül akkor kerülhetitek ki az idő múlását, Isten haragját és a közeledő háborút!

 

Van, aki fölköltözik a belső színpadra, van, aki lent marad.

 

MÁSODIK ISMERETLEN ÁLLAT

Azok nevében, akik lent maradtak. Mi, akik lent maradtunk, előnyben részesítjük a homályt. Az agóniát az élettel és a halállal szemben.

ELSŐ ISMERETLEN ÁLLAT

Azok nevében, akik a színpad öröklétébe költöztek át. Mi viszont előnyben részesítjük a színpad és a mennyország területenkívüliségét.

 

A belső színpadon fény. Az alsó szinten sötétség.

 

APÁCAFŐNÖKNŐ

Leereszkedve a lépcsőn, a két szint közötti félhomályban. Döntöttetek. Egyiktek így, másiktok úgy.

HARMADIK ISMERETLEN ÁLLAT

Egyedül vagyok, anyám, holott gyermekednek neveztél.

APÁCAFŐNÖKNŐ

Én is, gyermekem, én is tökéletesen egyedül vagyok.

 

A katonamars fölerősödik, és harsogásával mindent kiolt. Aztán néhány zongoraakkord.

 

Függöny

 

 

Jegyzet

Első megjelenés: Vigilia, 1973. április, 258–260.

Kötetben: Végkifejlet. Bp. 1974. 107–119.

 

A színdarabnak két gépirata található a hagyatékban, jelzetszámuk: Ms 5940/43. (autográf javításokkal), illetve Ms 5940/22. (Egyéb gépiratokkal összevetve, ez utóbbi lehet a későbbi.) Az Élőképek már 1973. január közepén-végén, Párizsban született, a gépiratos tisztázatok is valószínűleg itt készültek. Ezek, valamint a nyomtatásban megjelent változat között nincs érdemleges különbség.

 

*

 

A darabról Szigeti Istvánnak külön is nyilatkozott Pilinszky 1980. március 25-én, lásd Beszélgetések. Századvég, Bp. 1994. 216–221.

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]