Egy szimpozion után

Ó, végeérhetetlen középkelet-
(Vagy keletközép? Néha már
belezavarodok.) európai diszkussziók!
(Miközben esélyeink vannak
arra, hogy egy – mint mondani szokás:
„szép napon” Közelkelet-
Európában találjuk magunkat.)
A könyökömön jöttök ki!
És kezdek aggódni az elmeállapotom miatt,
tudniillik mindgyakrabban
kapom rajta magam, hogy
magamban diszkutálok,
szerencsére még nem fennhangon az utcán,
de szinte megállás nélkül:
Bevezetésképp felteszem a kérdést,
hogy forradalom volt-e (ha igen:
bársonyos? daróc? habselyem?
abaposztó? lastex?),
vagy mindössze változás?
Az viszont strukturális! Abból nem engedek!
De radikális rákérdező énemnek
(hivatásos hozzászóló, rendezvények réme) van egy felvetése:
hogy voltak-e (patinásabban: voltak-é?)
egyáltalán változások? Hogy a változás
fogalma igencsak rászorulna egy kiadós elemzésre, a logikai
zártosztályon volna a helye
(ha szabad így kifejeznem magam)
és ezenközben itt ágál! Továbbá:
a pártok, protopártok, parainformális
csődülések, intézményutánzatok,
kőkorszakszervezetek
LEFEDIK-E (Lefedni: ez a
szalonképesség minimálfeltétele.
Legitimitás lefedés nélkül? Egy nagy túrót!)
Szóval lefedik-e a – mit is? –
ne hasogassunk szőrszált:
a lefedendőt!
Moderátor-énem
az órájára néz, s gyorsan mederbe terel:
„Az idő megy, barátaim (hölgyeim és uraim,
skacok – az alkalomhoz illően)
és még mindig nem hasonlítottunk össze.
Nem vetettünk
össze közelmúlttal messze…
Igen… (tisztelt centrumbaloldali
énem jelenkezik), tessék!”
Övém a szó:
Volt ugyebár: relatív biztonság
(ez az énem a relatívat hangsúlyozza
– különben kifütyülnék – de azért érezteti,
hogy jobb tegnap egy biztonság,
mint holnap egy munkanélküliség),
továbbá: nem volt ilyen kiáltó az egyenlőtlenség,
az akkori elit nem volt annyira gazdag,
hogy egyesek forgótornyos harckocsival
irtották a szalonkát, ezt a wartburgosok, ha
kényszeredetten is, de tolerálták.
Igaz, persze, nem is tehettek mást,
de: nem is tettek. Így tehát valamilyen
egyensúly mégiscsak. Persze, igaz az is,
hogy valamilyen egyensúly most is
csak. Másfelől azt is tudjuk,
hogy az akkori egyensúly hová
vezetett: nevezetesen, ide. De…
Ekkor a radikális rákérdező
közbevág: van-e értelme egyáltalán a
kelet, közép, európ és hasonló
általánosságnak?
Ugyanazt jelenti-e a (tetszőleges
fogalom, pl. legitimitás, méhpempő,
farmergazdaság, joghézag, árrés, tejpor)
Litvániában, Magyarországon, Szlovákiá-
ban, az Egykori Jugoszláv Macedon
Köztársaságban, az ENSZ-be felvételét
éppen most kérő Acquincum Repub-
likánus Császárságban (ARCS)?
Majd hirtelen megszégyenülten elhallgat.
(Porcelánelefánt ő porcelánboltban.)
Beléhasít a szörnyű felismerés,
hogy igenis, sajnos van értelme.
Ugyanazt az irreálisan létező
műcsontot rágjuk Vilniuszban,
Zágrábban, Budap- és Bukar-
est(b)en, sőt mikor csak tehetjük
(szimpozion, ösztöndíj, keményvalutára váltott filozófia, líra)
térségünkön kívüli fővárosokban,
mert nem tudunk mást tenni:
visszakérődzzük, amit lenyelni se
tudunk, kiköpni se.
Rágjuk, ami a torkunkon akadt,
és széjjelfeszíti az állkapcsunkat is,
szájüregünket pedig gipszkásaként kitölti.
Élő táplálkozásélettani paradoxonok,
így emésztünk tátott szájjal
negyven év gyomorűrt
és telítettségérzést.
(Miközben heroikusan disszimilálunk,
többé-kevésbé flottul
beszélünk össze-vissza,
van magunkhoz való eszünk és
jól-felfogott-érdekünk. Ezért tudjuk,
nagyon is jól, hogy a
 
VAN-E EGYÁLTALÁN ÉRTELME?
folytatás nélkül nem hangozhat el,
mert akkor aztán – „megnézhetnénk magunkat.”
Viszont eszünk ágába
sincs megnézni magunkat.
Nem ettünk kefét:
Maradjon köztünk:
Információ is lehet káros)1
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]