Ostromgyűrűben

– Változatok a túlélésre –
 

A rémkirálynő

Telehold fényvásznába pólyált múmia, alszom; hajnali négy.
Belép az ajtón, egyből a mellemre ül;
érzem sovány combjának bordáimat ropogtató vasfogóját
és pinaszőrének enyhe húgyszagát.
Riszálja a derekát, élvezkedik:
Mi az, hogy nem lehet? Minden lehet!
Mind, ami történt, megtörténhet újra, ugyanúgy.
Még egyszer, még ezerszer. Az állomás.
A vagonok. A drót az ablakon. A gyilkos utazás.
S a végén a patkány halál.
Megmozdulnék, de nem tudok,
bénán fekszem, átjár a rettegés,
ő meg egyre vadabbul dörzsöli az ölét,
s egy tehervonat rekedt gőzmozdonyaként sivítva élvez el.
 

Hatvan fölött

Kommentár W. S. Öregek című verséhez

 
Hatvan fölött az ember hajnali ötkor ébred, és a piszkosszürke fényben,
bombatölcsérek és csorba tűzfalak között,
egy romváros utcáin tántorog,
s kézzel kizsarolt gyönyörének mocska pecsételi ősz ágyékát…
Hatvan fölött az ember a bélpoklosok kereplőjét pörgeti
egy all star csontzenekarnak szolgáltatva ritmusalapot.
Hatvan fölött az ember nem indul lakókocsiján a mennybe üdvözülni,
s a gondoskodó államról is tudja azt, hogy kedvenc szófordulatai
a „főbelövendő” s a „helyben fölkoncoltatik”.
Hatvan fölött az idő fundamentalista szelleme
pokolgépet rejt életfontosságú szerveinkbe,
hogy így robbantsa ránk a javíthatatlan világot,
s merénylete nyomán nem is marad belőlünk más, csak élni akarásunk őrült versei
és utódainkon vigyorgó, sárga koponyáink.
 

Casanova Csehországban

Fakírszögekkel kivert ágyam tüzes lepedőjén
nyikorgó szélkakasként forgolódom reggelig.
Éjjel egykor Nervo Sciatico, velencei zsoldos
kétélű, kurta kardjával úgy sújt derékon,
hogy bal lábamat elönti a tűzözön –
cseszhetem, Dio mio, ezt az éjszakát is!
Sajgó gerincem megutáltatta velem a testemet,
a kihasadt zsákot, mely nem találja meg a foltját;
foltot a gatyámon találok, élénk sárga színűt,
húgyos aggkort jövendölő öregségem jelét.
Egy könyvtár létráin mászkáló, kehes Szívlovag,
az Ólomkamrák hajdani, daliás szökevénye,
sírig folyósítandó életjáradékként hallgatom
közös ágyunkban alvó asszonyom ablakrepesztő horkolását.
 

Hagyatéki leltár

Továbbá: városok, melyekben éltem, ha csak átutazóban is,
Budapest, New York, Delhi, Bangalore –
mind az élet csigaháza vagy sárkánybarlangja (a gomolygó
benzingőz inkább sárkány barlangjára vallott);
az amerikai közép-nyugat wild-west-film-díszlet városkáin is
ott csillogott a tovább élő múlt csiganyála, mint egy miniatűr, földi Tejút,
kellő távolból békének mutatva azt, ami közelről gaztett és genocidium volt.
Továbbá: egy bokor a budai zöldben – alatta feküdtünk, báva szerelmesek,
s láttuk az égboltot, s hogy a kék legelőn gyapjas nyáját terelgeti a széljuhász.
Továbbá: az egész életünk, ahogy éltük,
szemközt a derűs közönnyel, az istenekével,
akiknek nem számít az, hogy mi zajlik nagy dérrel-dúrral a földön:
földrengés, szökőár, vulkánkitörés, pestisjárvány, világháborúk,
vérbe fagyott koreszmék roncsai – fölkel a nap, ragyog…
 

A kilencvenes évek

A diktatúrából a demokráciába
vezető, ingatag palló, a kilencvenes évek –
ki gondolta volna, hogy a fertőző elmebaj
hatvan év után föltámad és újra fertőz,
s hogy Auschwitz után nem csak verset írni,
de ugyanúgy, mint korábban, zsidózni is lehet?
A háborús nemzedék még joggal hihette,
hogy a kazánfűtő okult a hamuvá égett világból;
hiú remény, mint annyiszor – az emberfajt két dolog jellemzi igazán,
a lángesze és sérthetetlen butasága.
A múltak kútjában részvét vegyül a klánok gyilkos ösztönével,
s a Macbeth undok vészbanyái
kockán vetik ki, mikor mit hozzon a holnap,
nyugodt alvást az ágyunkban vagy betört kirakatoktól csillogó Kristályéjszakát…
 

Műelemzők rémuralma

Platon eszményi államában filozófusok intézik a pénzügyeket is –
csoda-e, ha két hónap alatt az egész bankszektor csődbe megy?
Ügyetlen és rideg és törékeny fogalmainkkal
egy lepke szeszélyes röptét kívánjuk körbeírni –
a műszavaival mankózó műelemző receptje nyomán
még soha senki nem főzött ehető levest…
A művészi hatás alján mindig is maradni fog valamennyi sötétség,
melyet előbb derít föl egy csatakos hímtag, mintsem az agy
bármely szikrázó képzettársítása: az ember
az ösztönök éjszakája is, dzsungel, s mint ilyen, áthatolhatatlan,
csak a jaguár szemének gyémánt izzása fúrja át…
Marx és Heidegger végül is abban egyek,
hogy röpdöső virágfejektől tarka rétnek
a filozófia kórházi lepedőjét képzelik.
 

Kötelékrepülés

Két év híján negyven év házasság; kötelékrepülésben éltem végig
az életemnek több mint a felét.
A legsikerültebb házasság is csak deszkaerőd,
melyet egy festett képű indián törzs ostromol,
a hétköznapok lángoló nyílvesszőit lődözve a palánkra:
rigolyát, betegséget, motyogást, horkolást,
míg lassan minden kifordul magából és porig ég,
mert előre tudjuk, melyikünk mire mit fog mondani,
s már nem vagyunk kíváncsiak sem egymásra, sem semmi másra.
Ne ilyen életet adj nekem, Isten! Legyek szem, mely látja a láthatatlant,
az öreg testen átfutó villám fényét, a fiatal nőt,
aki puszta közelségemtől a szó szoros értelmében belázasodott,
s párját az őrületben, a fiatal férfit, aki úgy sült el szerelmük lüktető ölében,
hogy nem maradt belőle más, csak egy ázott rongycsomó!
 

Középkor

A középkor embere közelebb élt a halálhoz, mint mi.
Várható élettartama nagyjából fele a mainak.
Isten gyakorta küldte rá a patkány bundájában rejtőző ragályt: „Eredj!”;
s a járvány nyomában kopogva potyogtak a hullák, mint a bükkös fáiról a makk,
míg a márványkővel kirakott városi utcán gyászlobogóként lengedezett
a födetlen csatornák gomolygó szarszaga.
Menny és föld között a kapcsolat rövidre zárva, akárcsak öregkori verseinkben;
a katedrálistól egy ugrás a piactér,
ahol a világi hatalom vasbunkóval töri kerékbe az elítélteket,
s az eretnekek máglyája fölött arany pántlikaként libeg a gregorián.
Minden napunk a középkort idézi. A börtön-rendházban a cellatársunk
egy horgas orrú, sovány, ragadozó madár képű, kámzsás szerzetes,
aki az örök kárhozatra ítéltek vitustáncához költ balettzenét,
tempó előjegyzése a kotta kezdetén: an/Dante con fuoco…
 

A porszívó

A szabadtéri színpadon nagy dobpergéssel megkezdődik a Tavaszi Fesztivál,
rügyek pattannak a selymes tapintású ágon,
és minden rügyben egy-egy miniatűr istenség lakik,
aki nagy kortyokban vedeli a nektárt, jól bepiál,
s halhatatlannak képzel mindent, ami mozog…
De ez csak az antropomorf piás lázálma. Tegnap nem nyitottam ajtót;
valaki dühödten nyomta a csengőt, hiába,
a szoba közepén lebetonozva
csak kilengeni tudtam, mint egy magasépület.
Életünk végkifejletét az univerzum sejteti:
egyre vadabbul tágul, és a végén kipukkad, mint egy nagy varangy –
jelzőfényeit már korábban szem elől veszítette;
ott, ahol valamikor a szupernovák tündöklő aknája robbant,
most csak a vákuum porszívózza a végtelen sötét fekete szőnyegét.
 

Ostromgyűrűben

Környül kerített a halál engemet,
mint Firenzét Boccaccio pestise,
mint szigetet a habzó szájjal hörgő óceán…
Hatvan fölött az élet főképp a halálról szól,
hogy mentsük, ami menthető, és ez minden nap kevesebb,
csak halott barátaink sokasodnak házi telefonjegyzékünkben,
de nincs hol fölhívnunk őket, mert temetéskor szétszórták a hamvaikat is.
Az élet a DNS álma a halhatatlanságról,
melyet öregkorunkban verítékes ébredés követ.
Mi lehetne az emberfajra jellemzőbb a rögeszméinél?
A várvédő hadtest a várhegy kazamatáiban szorongva,
a téboly kékes gyújtóláng-lidércével rohamsisakjain
tervet készít, hogy holnap hajnalban kitör az ostromgyűrűből,
s a nyílt terepen haladva eléri az új tavasz virág borította fedezékét.
 

A mészáros

Tűzfelhőt fújó totemállatom nem békül a halállal.
Forró iszapból gyúrták fekete szoborteste bazalt izomzatát,
bordái ketrecében egy mozdony zihál,
dö-döm, dö-döm, döng szíve, mint az üstdobok,
de vörös szeme csak közelre lát, nem lát el a csillagokig,
neki az az öröklét, hogy spermája borjakban folytatódik,
élni akar, élni, élni, mindegy, milyen áron,
mert az a nyerő a földön, aki életben marad.
Nincsenek erkölcsi gátlásai, ő a meztelen ösztön,
meglódul, öklel, a port kapálja, öklel, a port kapálja, öklel…
Nem látja (vagy ha látja is, nem fogja föl, hogy mit lát)
a palánknak támaszkodó, színes selyemrongyokba öltözött, daliás mészároslegényt,
aki biztos kézzel döfi majd a két nyaki csigolya közti keskeny résbe a kardját,
átvágva a marionett-bábu szörnyeteg mozgató zsinórját, a gerincvelőt.
 

A bizonytalansági tényező

Az élet a statisztika hibaszázaléka, a Véletlen Egybeesés,
az anyag milliárdszor milliárd nem-je közt rejtőzködő igen;
egy-két aminósav összetanakodik,
a DNS spirálját hogy fölépítik;
és még az sem biztos, hogy a szomszédságunkban –
az űrbeli golfjátékos megüt egy aszteroidát,
repül a nehéz kő és telibe találja a Földet,
az ütközés hőjétől tűzvihar támad, megsülnek a dinoszauruszok,
jöhet az új faj, az új sikerágazat, madarak röptétől zúg az ég…
Nem mondhatjuk, hogy nincs remény,
ha egyszer még az is lehet, hogy van;
ha a törzsfejlődés logikája tagadja a kozmosz közönyét,
melynek egyre megy a csillagrobbanás ragyogása és a fekete lyuk –
nem győzhet rajtunk a halál, legföljebb lesből támadva lebökhet.
 

A csontmező

Egy csontmezőn tántorgok a távolinak képzelt cél felé
és szomjan halok, ha nem tudok versekkel vizet fakasztani a csontból –
szellem liheg a nyomomban,
vagy pár lépéssel előttem, ki tudja,
az úgynevezett ihlet,
egy kurva, akinek hinnem muszáj,
akárhányszor is becsapott idáig.
A költészet, súgja a fülembe, végső soron varázslás,
mely előhívja belőlünk a bennünk rejtőzködő jót,
s rögeszme nélkül ki élhetné túl a bombázásokat,
a rettentő fölismerést, hogy az ember embernek farkasa –
lehet, hogy költészet nélkül is van jövőnk,
épp csak szomjan kell majd veszni benne,
mint üres kulaccsal a naptól izzó Szaharában.
 

A törpe korszak

A balsorsot gyakran megelőzi a híre,
mi viszont rendszerint rosszul fejtjük meg a rejtjelezést –
a rossz többnyire váratlanul ér, a derült ég villáma sújt le a semmiből,
s nincs magyarázat, hogy miért épp miránk, s miért úgy, akkor, ott?
A járőrkocsi kigyújtja kéken pulzáló fényeit,
a fejvadász kiszúr egy kocsit a száz közül, leinti,
megszondáztatja az úrvezetőt: ebbe fújjon bele!…
foglalkozása?… thébai király?… mi a rosseb?…
na, pattanj csak ki a járgányodból, Anyabaszó!…
Mehet utána Oidipusz kivájni a két szemét,
a törpe korszak tudja, amit tud…majd kinő neki…
Szophoklész, a színes arapapagáj
szoba nagyságú kalitkájában röpködve rikácsol:
ingatag világtól vártok szilárd elveket? Hülyék!
 

Élni

Élni – bármi is a vége – látogatás az édenkertben…
Minden fiatal még, a föld, a víz, az ég, a páfrányok, a mocsár;
ragyog a mikroszkóp tárgylemezének fényes tükörlapja,
a papucsállatkák összevissza pattognak a langyos folyadékcsöppben,
csillószőreik összegabalyodnak, a sejt belereszket az érintésbe –
a szerelem ősi filmelőzetese ez…
Ha megsebzel egy fát, robbanó sarjadás válaszol,
a hasíték ajkai megduzzadnak, mintha láva törne föl egy kúpos szájból;
a kék bolygó csupa pezsgés, habzás, buborék, forrongás, nyüzsgő iszap…
Jó, hogy ebben a kertben élhettem tíz évesen,
hogy mást is láttam, nem csak szülővárosomat
vértől és gennytől bűzleni a háború éveiben.
Jó, hogy van, ami a Halál Országánál is erősebb,
neve a vallás szerint Isten, az anyagelvűek szerint anyag.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]