Ostromgyűrűben
– Változatok a túlélésre –
Telehold fényvásznába pólyált múmia, alszom; hajnali négy. |
Belép az ajtón, egyből a mellemre ül; |
érzem sovány combjának bordáimat ropogtató vasfogóját |
és pinaszőrének enyhe húgyszagát. |
Riszálja a derekát, élvezkedik: |
Mi az, hogy nem lehet? Minden lehet! |
Mind, ami történt, megtörténhet újra, ugyanúgy. |
Még egyszer, még ezerszer. Az állomás. |
A vagonok. A drót az ablakon. A gyilkos utazás. |
S a végén a patkány halál. |
Megmozdulnék, de nem tudok, |
bénán fekszem, átjár a rettegés, |
ő meg egyre vadabbul dörzsöli az ölét, |
s egy tehervonat rekedt gőzmozdonyaként sivítva élvez el. |
|
Kommentár W. S. Öregek című verséhez
Hatvan fölött az ember hajnali ötkor ébred, és a piszkosszürke fényben, |
bombatölcsérek és csorba tűzfalak között, |
egy romváros utcáin tántorog, |
s kézzel kizsarolt gyönyörének mocska pecsételi ősz ágyékát… |
Hatvan fölött az ember a bélpoklosok kereplőjét pörgeti |
egy all star csontzenekarnak szolgáltatva ritmusalapot. |
Hatvan fölött az ember nem indul lakókocsiján a mennybe üdvözülni, |
s a gondoskodó államról is tudja azt, hogy kedvenc szófordulatai |
a „főbelövendő” s a „helyben fölkoncoltatik”. |
Hatvan fölött az idő fundamentalista szelleme |
pokolgépet rejt életfontosságú szerveinkbe, |
hogy így robbantsa ránk a javíthatatlan világot, |
s merénylete nyomán nem is marad belőlünk más, csak élni akarásunk őrült versei |
és utódainkon vigyorgó, sárga koponyáink. |
|
Fakírszögekkel kivert ágyam tüzes lepedőjén |
nyikorgó szélkakasként forgolódom reggelig. |
Éjjel egykor Nervo Sciatico, velencei zsoldos |
kétélű, kurta kardjával úgy sújt derékon, |
hogy bal lábamat elönti a tűzözön – |
cseszhetem, Dio mio, ezt az éjszakát is! |
Sajgó gerincem megutáltatta velem a testemet, |
a kihasadt zsákot, mely nem találja meg a foltját; |
foltot a gatyámon találok, élénk sárga színűt, |
húgyos aggkort jövendölő öregségem jelét. |
Egy könyvtár létráin mászkáló, kehes Szívlovag, |
az Ólomkamrák hajdani, daliás szökevénye, |
sírig folyósítandó életjáradékként hallgatom |
közös ágyunkban alvó asszonyom ablakrepesztő horkolását. |
|
Továbbá: városok, melyekben éltem, ha csak átutazóban is, |
Budapest, New York, Delhi, Bangalore – |
mind az élet csigaháza vagy sárkánybarlangja (a gomolygó |
benzingőz inkább sárkány barlangjára vallott); |
az amerikai közép-nyugat wild-west-film-díszlet városkáin is |
ott csillogott a tovább élő múlt csiganyála, mint egy miniatűr, földi Tejút, |
kellő távolból békének mutatva azt, ami közelről gaztett és genocidium volt. |
Továbbá: egy bokor a budai zöldben – alatta feküdtünk, báva szerelmesek, |
s láttuk az égboltot, s hogy a kék legelőn gyapjas nyáját terelgeti a széljuhász. |
Továbbá: az egész életünk, ahogy éltük, |
szemközt a derűs közönnyel, az istenekével, |
akiknek nem számít az, hogy mi zajlik nagy dérrel-dúrral a földön: |
földrengés, szökőár, vulkánkitörés, pestisjárvány, világháborúk, |
vérbe fagyott koreszmék roncsai – fölkel a nap, ragyog… |
|
A diktatúrából a demokráciába |
vezető, ingatag palló, a kilencvenes évek – |
ki gondolta volna, hogy a fertőző elmebaj |
hatvan év után föltámad és újra fertőz, |
s hogy Auschwitz után nem csak verset írni, |
de ugyanúgy, mint korábban, zsidózni is lehet? |
A háborús nemzedék még joggal hihette, |
hogy a kazánfűtő okult a hamuvá égett világból; |
hiú remény, mint annyiszor – az emberfajt két dolog jellemzi igazán, |
a lángesze és sérthetetlen butasága. |
A múltak kútjában részvét vegyül a klánok gyilkos ösztönével, |
s a Macbeth undok vészbanyái |
kockán vetik ki, mikor mit hozzon a holnap, |
nyugodt alvást az ágyunkban vagy betört kirakatoktól csillogó Kristályéjszakát… |
|
Platon eszményi államában filozófusok intézik a pénzügyeket is – |
csoda-e, ha két hónap alatt az egész bankszektor csődbe megy? |
Ügyetlen és rideg és törékeny fogalmainkkal |
egy lepke szeszélyes röptét kívánjuk körbeírni – |
a műszavaival mankózó műelemző receptje nyomán |
még soha senki nem főzött ehető levest… |
A művészi hatás alján mindig is maradni fog valamennyi sötétség, |
melyet előbb derít föl egy csatakos hímtag, mintsem az agy |
bármely szikrázó képzettársítása: az ember |
az ösztönök éjszakája is, dzsungel, s mint ilyen, áthatolhatatlan, |
csak a jaguár szemének gyémánt izzása fúrja át… |
Marx és Heidegger végül is abban egyek, |
hogy röpdöső virágfejektől tarka rétnek |
a filozófia kórházi lepedőjét képzelik. |
|
Két év híján negyven év házasság; kötelékrepülésben éltem végig |
az életemnek több mint a felét. |
A legsikerültebb házasság is csak deszkaerőd, |
melyet egy festett képű indián törzs ostromol, |
a hétköznapok lángoló nyílvesszőit lődözve a palánkra: |
rigolyát, betegséget, motyogást, horkolást, |
míg lassan minden kifordul magából és porig ég, |
mert előre tudjuk, melyikünk mire mit fog mondani, |
s már nem vagyunk kíváncsiak sem egymásra, sem semmi másra. |
Ne ilyen életet adj nekem, Isten! Legyek szem, mely látja a láthatatlant, |
az öreg testen átfutó villám fényét, a fiatal nőt, |
aki puszta közelségemtől a szó szoros értelmében belázasodott, |
s párját az őrületben, a fiatal férfit, aki úgy sült el szerelmük lüktető ölében, |
hogy nem maradt belőle más, csak egy ázott rongycsomó! |
|
A középkor embere közelebb élt a halálhoz, mint mi. |
Várható élettartama nagyjából fele a mainak. |
Isten gyakorta küldte rá a patkány bundájában rejtőző ragályt: „Eredj!”; |
s a járvány nyomában kopogva potyogtak a hullák, mint a bükkös fáiról a makk, |
míg a márványkővel kirakott városi utcán gyászlobogóként lengedezett |
a födetlen csatornák gomolygó szarszaga. |
Menny és föld között a kapcsolat rövidre zárva, akárcsak öregkori verseinkben; |
a katedrálistól egy ugrás a piactér, |
ahol a világi hatalom vasbunkóval töri kerékbe az elítélteket, |
s az eretnekek máglyája fölött arany pántlikaként libeg a gregorián. |
Minden napunk a középkort idézi. A börtön-rendházban a cellatársunk |
egy horgas orrú, sovány, ragadozó madár képű, kámzsás szerzetes, |
aki az örök kárhozatra ítéltek vitustáncához költ balettzenét, |
tempó előjegyzése a kotta kezdetén: an/Dante con fuoco…
|
|
A szabadtéri színpadon nagy dobpergéssel megkezdődik a Tavaszi Fesztivál, |
rügyek pattannak a selymes tapintású ágon, |
és minden rügyben egy-egy miniatűr istenség lakik, |
aki nagy kortyokban vedeli a nektárt, jól bepiál, |
s halhatatlannak képzel mindent, ami mozog… |
De ez csak az antropomorf piás lázálma. Tegnap nem nyitottam ajtót; |
valaki dühödten nyomta a csengőt, hiába, |
a szoba közepén lebetonozva |
csak kilengeni tudtam, mint egy magasépület. |
Életünk végkifejletét az univerzum sejteti: |
egyre vadabbul tágul, és a végén kipukkad, mint egy nagy varangy – |
jelzőfényeit már korábban szem elől veszítette; |
ott, ahol valamikor a szupernovák tündöklő aknája robbant, |
most csak a vákuum porszívózza a végtelen sötét fekete szőnyegét. |
|
Környül kerített a halál engemet, |
mint Firenzét Boccaccio pestise, |
mint szigetet a habzó szájjal hörgő óceán… |
Hatvan fölött az élet főképp a halálról szól, |
hogy mentsük, ami menthető, és ez minden nap kevesebb, |
csak halott barátaink sokasodnak házi telefonjegyzékünkben, |
de nincs hol fölhívnunk őket, mert temetéskor szétszórták a hamvaikat is. |
Az élet a DNS álma a halhatatlanságról, |
melyet öregkorunkban verítékes ébredés követ. |
Mi lehetne az emberfajra jellemzőbb a rögeszméinél? |
A várvédő hadtest a várhegy kazamatáiban szorongva, |
a téboly kékes gyújtóláng-lidércével rohamsisakjain |
tervet készít, hogy holnap hajnalban kitör az ostromgyűrűből, |
s a nyílt terepen haladva eléri az új tavasz virág borította fedezékét. |
|
Tűzfelhőt fújó totemállatom nem békül a halállal. |
Forró iszapból gyúrták fekete szoborteste bazalt izomzatát, |
bordái ketrecében egy mozdony zihál, |
dö-döm, dö-döm, döng szíve, mint az üstdobok, |
de vörös szeme csak közelre lát, nem lát el a csillagokig, |
neki az az öröklét, hogy spermája borjakban folytatódik, |
élni akar, élni, élni, mindegy, milyen áron, |
mert az a nyerő a földön, aki életben marad. |
Nincsenek erkölcsi gátlásai, ő a meztelen ösztön, |
meglódul, öklel, a port kapálja, öklel, a port kapálja, öklel… |
Nem látja (vagy ha látja is, nem fogja föl, hogy mit lát) |
a palánknak támaszkodó, színes selyemrongyokba öltözött, daliás mészároslegényt, |
aki biztos kézzel döfi majd a két nyaki csigolya közti keskeny résbe a kardját, |
átvágva a marionett-bábu szörnyeteg mozgató zsinórját, a gerincvelőt. |
|
A bizonytalansági tényező
Az élet a statisztika hibaszázaléka, a Véletlen Egybeesés, |
az anyag milliárdszor milliárd nem-je közt rejtőzködő igen; |
egy-két aminósav összetanakodik, |
a DNS spirálját hogy fölépítik; |
és még az sem biztos, hogy a szomszédságunkban – |
az űrbeli golfjátékos megüt egy aszteroidát, |
repül a nehéz kő és telibe találja a Földet, |
az ütközés hőjétől tűzvihar támad, megsülnek a dinoszauruszok, |
jöhet az új faj, az új sikerágazat, madarak röptétől zúg az ég… |
Nem mondhatjuk, hogy nincs remény, |
ha egyszer még az is lehet, hogy van; |
ha a törzsfejlődés logikája tagadja a kozmosz közönyét, |
melynek egyre megy a csillagrobbanás ragyogása és a fekete lyuk – |
nem győzhet rajtunk a halál, legföljebb lesből támadva lebökhet. |
|
Egy csontmezőn tántorgok a távolinak képzelt cél felé |
és szomjan halok, ha nem tudok versekkel vizet fakasztani a csontból – |
szellem liheg a nyomomban, |
vagy pár lépéssel előttem, ki tudja, |
egy kurva, akinek hinnem muszáj, |
akárhányszor is becsapott idáig. |
A költészet, súgja a fülembe, végső soron varázslás, |
mely előhívja belőlünk a bennünk rejtőzködő jót, |
s rögeszme nélkül ki élhetné túl a bombázásokat, |
a rettentő fölismerést, hogy az ember embernek farkasa – |
lehet, hogy költészet nélkül is van jövőnk, |
épp csak szomjan kell majd veszni benne, |
mint üres kulaccsal a naptól izzó Szaharában. |
|
A balsorsot gyakran megelőzi a híre, |
mi viszont rendszerint rosszul fejtjük meg a rejtjelezést – |
a rossz többnyire váratlanul ér, a derült ég villáma sújt le a semmiből, |
s nincs magyarázat, hogy miért épp miránk, s miért úgy, akkor, ott? |
A járőrkocsi kigyújtja kéken pulzáló fényeit, |
a fejvadász kiszúr egy kocsit a száz közül, leinti, |
megszondáztatja az úrvezetőt: ebbe fújjon bele!…
|
foglalkozása?… thébai király?… mi a rosseb?… |
na, pattanj csak ki a járgányodból, Anyabaszó!… |
Mehet utána Oidipusz kivájni a két szemét, |
a törpe korszak tudja, amit tud…majd kinő neki…
|
Szophoklész, a színes arapapagáj |
szoba nagyságú kalitkájában röpködve rikácsol: |
ingatag világtól vártok szilárd elveket? Hülyék! |
|
Élni – bármi is a vége – látogatás az édenkertben… |
Minden fiatal még, a föld, a víz, az ég, a páfrányok, a mocsár; |
ragyog a mikroszkóp tárgylemezének fényes tükörlapja, |
a papucsállatkák összevissza pattognak a langyos folyadékcsöppben, |
csillószőreik összegabalyodnak, a sejt belereszket az érintésbe – |
a szerelem ősi filmelőzetese ez… |
Ha megsebzel egy fát, robbanó sarjadás válaszol, |
a hasíték ajkai megduzzadnak, mintha láva törne föl egy kúpos szájból; |
a kék bolygó csupa pezsgés, habzás, buborék, forrongás, nyüzsgő iszap… |
Jó, hogy ebben a kertben élhettem tíz évesen, |
hogy mást is láttam, nem csak szülővárosomat |
vértől és gennytől bűzleni a háború éveiben. |
Jó, hogy van, ami a Halál Országánál is erősebb, |
neve a vallás szerint Isten, az anyagelvűek szerint anyag. |
|
|
|