A kút

Az öregségre még találunk jó metaforát, a cellát
(és benne azt a keveset a világból, ami még fontos és kinyújtott kézzel elérhető),
de ezzel vége a földi bizonyosságnak. A halál angyala változékony és szeszélyes;
többnyire lesből támad: most épp felhő képében közelít,
s csak az árnyékát láthatjuk ablakunkból –
nő-e, férfi-e, koldus-e fehér bottal, vagy dárdás lovas, ki mondaná meg?
Minden kor, nép, égtáj, vérmérséklet másnak képzeli…
Isten tág hordójának lazuló dongái körül ma megint csak az
 
ős-őssejt finoman hullámzó sok pici csillószőre a
 
vaspánt: mindig támad az embermajmok
 
közt pár megszállott, aki tudni akarja,
milyen darab milyen szerepét osztották rá a kék bolygó sárrögös forgószínpadán –
Szókratészt, a bürökpoharát kortyolgatót, vagy a
 
Megesett Lányt, aki nyílt színen ugrik a mozdony elé?
A fákról a földre leszállt lény legfőbb fényűzése, hogy ő dönt, ő: eljátssza-e egyiket is?
S persze, hogy úgy dönt: játszik. S persze, hogy ismét
 
többet vár a lehetségesnél (mint a legelső sakk-nagymester,
aki egy szem gabona sokszor sokszorosát követelte
 
szellemi termék hasznosítása és szerzői jogok címén a találmányáért lelkesedő
 
királytól),
s csillagok és békák közt fuldokolva óbégatja teli a fekete
 
színpadot, hogy gyere és húzd ki a kútból, a mindenség
 
jeges és huzatos súgólyukjából, mors bona, jó halál!
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]