A kereszt
1644-ben egy kolerajárvány söpört végig a szegény
Magyarországon. Az utcákon százszámra hevertek a megfeketedett halottak, orruk kifolyt
vére rászáradt az arcukra, megduzzadt mirigyeik kipattantak.
Az Úrnak végtelen kegyelmében úgy tetszett, hogy megkímélje a hegyek között
fekvő Tarna falu lakóinak életét, itt egyetlen áldozatot sem szedett a Fekete Özvegy. A vész
elmúltával a község úgy döntött, hogy hálából hét zarándokot küld a Szentföldre, egy-egy
fából faragott keresztet visznek majd magukkal és leteszik a betlehemi templomban, mely
Krisztus Urunk szülőhelyét őrzi.
Hat önkéntes jelentkezett az elöljárók közöl, nekik illett példát mutatni, ha már a
község maga fölé választotta őket, szabad szavazással, de a hetedik helyet sokáig nem tudták
betölteni, a közrendű emberek nem szívesen hagyták el földjüket és családjukat ilyen hosszú
időre. Végül egy János nevezetű együgyű és egyébként is semmirevaló favágót szemeltek ki
hetediknek, a sárga földig leitatták, és rábeszélték a nagy útra.
Másnap, mikor kijózanodott, János hosszan elátkozta magát, amiért kötélnek állt,
de visszalépni már nem akart, belátta, hogy ezek után a faluban többé úgysem lenne
maradása.
Az elöljáróknak közköltségen megvették a kereszteket, a fényes, festett alkotmány
lengyel mesterek keze munkáját dicsérte, de Jánosnak már nem jutott a pénzből. Legyintett,
kiment az erdőre, kiválasztott egy terjedelmes tölgyet és abból bárdolta ki a maga úti
keresztjét. Hatalmasra sikerült, hossza meghaladta János testmagasságát és oldalágai is
túlértek a favágó vállból kinyújtott karjain.
Böjtmás havának harmadik napján indultak el a tarnai templom kapujától,
orgonaszó és latin ének búcsúztatta őket. Mindegyik zarándok beszéddel járult az oltár elé,
megköszönték a község bizalmát és támogatását. Azt ígérték, hogy bűnbocsánatot, malasztot,
túlvilági üdvözülést, de addig is földi jólétet hoznak majd útjukból magukkal. Csak János
hallgatott, nem jutott eszébe semmi – ez gyakran előfordult vele.
Ahogy elhagyták a hazai fennsíkot, a zarándokok járása mindinkább lelassult a
kereszt súlya alatt. Márpedig ajánlatos lett volna minél gyorsabban szedni a lábukat, mert a
hitetlen törökök idáig is elmerészkedtek, hogy rabszolgákat szedjenek és a király csatlósai is
fosztogatták az útonjárókat.
Mint mondtam: a zarándokok minél hamarabb át akartak kelni ezen a száz veszélyt
rejtegető vidéken. Hogy gyorsabban haladhassanak, estéli pihenőjükön elővették a késüket, és
kezdtek lefaragni a hátukon cipelendő keresztfából. Előbb csak egy-egy vékonyabb forgácsot
vetettek a tűzbe – a felcsapó lángok melege bizony jólesett fázékony tagjaiknak is –, aztán
mind termetesebb darabokat vágtak le.
– Végül is nem arra tettünk fogadalmat, hogy mekkora
legyen a kereszt, melyet magunkkal viszünk Betlehembe! – magyarázták egymásnak és
elhitték egymásnak.
Később már azért is megfaragták a keresztet, hogy kényelmesebben feküdjön a
vállukon, vagy hogy tarisznyájukat rá tudják akasztani egy szögletre. Terhük így jelentősen
csökkent, de a kereszt mintha elveszette volna régi alakját. Az is előfordult, hogy egy keresztet
jó pénzért eladtak egy ritkasággyűjtőnek és úgy pótolták, hogy a megmaradtak egyikét
vízszintesen kettévágták.
Egyedül János, ez az együgyű és egyébként is semmirevaló favágó nem nyúlt a
maga keresztfájához. Szívesen mondanánk, hogy állhatatosságát a Krisztus iránti szerelem
táplálta, de ezt állítva messzire távolodnánk el az igazságtól. A favágó járatlan volt minden
egyházi tanításban, és a hite is gyönge lábakon állott, de mérhetetlenül büszke volt a keze
munkájára, a testénél magasabb, remekbe faragott keresztre. Úgy érezte: ez a legjobb, ami
erejéből kitelik, és inkább a saját húsából faragott volna le, mint hogy ehhez a kereszthez
hozzányúljon.
Aránytalanul súlyos terhet cipelve János fokozatosan elmaradt könnyebben mozgó
társaitól, előbb csak néhány méternyire, aztán egy útkanyarra, végül a többiek eltűntek előle a
hegyek kéklő karéjában. A favágó egyedül vonszolta magát tovább, elemózsiája már rég
elfogyott, lába kisebesedett az ösvények kövein, esténként a holtak fáradtságával rejtőzködött
el a bokrok között.
Szemét elkerülte az álom, szidalmazta magát, hogy miért nem hajítja el ezt a régi
keresztet, miért cipeli tovább az ellenséges vidéken – a győzelmére gőgös pogány Hatalom
élő céltáblájaként.
– Mi nékem ez a kereszt? – kérdezte magától –, hiszen még a templomba sem
engedtek be, mert a módos hívek nem állták izzadt szagomat. És mi vár rám, ha elviszem
Betlehemig? – és nem talált választ a saját kérdésére.
Reggelre mindig összegyűlt a csontjaiban annyi erő, hogy ha átkozódva is,
feltápászkodjon és tovább emelje lábát a végtelen út hosszában.
Elmúlt a tavasz és a nyár, reggelenként már dér ült meg a levelek színén, mikor
János végre leért a hegyekből. Váratlanul megpillantotta vele együtt indult, de messze előre
sietett társait.
Az történt ugyanis, hogy egy hirtelen földrengés megbontotta az utat, mély és széles
árok tátongott keresztben rajta, öble megtelt mérges kígyókkal és ölésre elszánt skorpiókkal,
egy szempillantás alatt végeztek volna a közéjük zuhanó emberekkel.
A szakadék beláthatatlan messzeségbe húzódott, kikerülni lehetetlen volna. A bajt
csak növelte, hogy ezen a kopár környéken sehol sem nőttek olyan fák, melyekből hidat
lehetett volna ácsolni és átkelni rajta a túloldalra.
A zarándokok útjuk során már széltében-hosszában lefaragták a magukkal cipelt
keresztet, a silány maradék már nem ívelte át a szakadékot, mikor megpróbálkoztak vele,
lezuhant a mélybe.
János, ez az együgyű és semmirevaló favágó a közelükbe érve ujja hegyével
megbökte kalapja zsíros karimáját, és a maga megőrzött keresztjét átvetette az árkon – elérte
vele a túlsó partot. Kényelmesen átkelt, az alig megfaragott tölgy még sem reccsent alatta. A
többi zarándok kérte, hogy segítsen rajtuk, ne hagyja őket szégyenben visszatérni, de a favágó
csak a fejét rázta:
– Igenis, térjetek vissza és adjatok számot a bennetek bízóknak ígéreteitekről,
melyeket az indulásnál tettetek a túlvilági üdvösségről és a földi jólétről. Lássák az emberek,
hogy mi történt a kereszttel, melyet rátok bíztak, hogy veszett el forgácsról forgácsra!
Kényelemből, gyávaságból, haszonlesésből! – mondta elég gőgösen, mert, mint említettük
már, János messze volt minden tökéletességtől.
A túloldalon újra a vállára vette a keresztet, és megszaporázta a lépteit: Már
esteledett, és új csodára számítva éjfélre Betlehembe akart érni.