Ősz és tavasz között
Babits Mihály versének elemzése
Elzengett az őszi boros ének. |
Megfülledt már hűse a pincének. |
Szél s víz csap a csupasz szőlőtőre. |
Lúdbőrzik az agyagos domb bőre, |
elomlik és puha sárrá rothad, |
mint mezítlen teste egy halottnak. |
|
Este van már, sietnek az esték |
álnokul mint a tolvaj öregség |
mely lábhegyen közeledik, halkan, |
míg egyszercsak ugrik egyet, s itt van! |
Nem tudjuk már magunkat megcsalni: |
óh jaj, meg kell halni, meg kell halni! |
|
Leesett a hó a silány földre, |
talán csak hogy csúfságát befödje. |
Most oly fehér mint szobánkban este |
fekhelyünk, ha készen vár megvetve, |
puha dunnánk, makulátlan párnánk: |
s mintha a saját ágyunkon járnánk, |
|
mint a pajkos gyerekek, ha még nem |
akaródzik lefeküdni szépen, |
sétálnak az ágy tetején, ringva, |
mig jó anyjuk egyszer meg nem unja |
s rájuk nem zeng: „Paplan alá! Hajjcsi!” |
Óh jaj, meg kell halni, meg kell halni! |
|
Már az év, mint homokóra, fordul: |
elfogy az ó, most kezd fogyni az új, |
s mint únt homokját a homokóra, |
hagyja gondját az ó év az újra. |
Mennyi munka maradt végezetlen! |
S a gyönyörök fája megszedetlen… |
|
Türelmetlen ver a szivünk strázsát, |
mint az őr ha tudja már váltását. |
Idegesen nyitunk száz fiókot. |
Búcsúízzel izgatnak a csókok. |
Öreg öröm, nem tud vigasztalni: |
óh jaj, meg kell halni, meg kell halni! |
|
Olvad a hó, tavasz akar lenni. |
Mit tudom én, mi szeretnék lenni! |
Pehely vagyok, olvadok a hóval, |
mely elfoly mint könny, elszáll mint sóhaj. |
Mire a madarak visszatérnek, |
szikkad a föld, hire sincs a télnek… |
|
Csak az én telem nem ily mulandó. |
Csak az én halálom nem halandó. |
Akit egyszer én eleresztettem, |
az a madár vissza sohse reppen. |
Lombom, ami lehullt, sohse hajt ki… |
Óh jaj, meg kell halni, meg kell halni! |
|
Barátaim egyenkint elhagytak, |
akikkel jót tettem, megtagadtak; |
akiket szerettem, nem szeretnek, |
akikért ragyogtam, eltemetnek. |
Ami betüt ágam irt a porba, |
a tavasz sárvize elsodorja. |
|
Száradt tőke, únt tavalyi vendég: |
nekem már a tavasz is ellenség! |
Csak te borulsz rám, asszonyi jóság, |
mint a letört karóra a rózsák, |
rémült szemem csókkal eltakarni… |
Óh jaj, meg kell halni, meg kell halni! |
|
|
A Babits Mihály Összes versei-t tartalmazó kötetben,
melyet még felesége, Török Sophie rendezett sajtó alá, az 1934-től 1937-ig datált Újabb versek sorában az utolsó előtti az Ősz és tavasz között. Utána következik a
híres Balázsolás, majd az életművet lezáró részként a Jónás könyve
és a Jónás imája. A többi függelék: hátrahagyott versek és kihagyott versek. Mindez
szinte fölösleges tájolás, mert az Ősz és tavasz között-ről aligha kell külön
hangsúlyozni, hogy a végső nagy művek közül való, s azt sem, hogy 1936-ban, a végzetes betegség
tudatában született. Osztályozó elménk azt mondatja: a formákban tobzódó fiatal Babitscsal és a
középkorú, nyugtalan forrongóval szemben ez a vers tehát a klasszikus, öregkori Babits kimagasló
termése. Öregkori? Az évszámok szerint ezt a végső halálverset az ötvenhárom éves költő írta.
Bármennyire is képtelen, fel kell tételezni, hogy a költőknek van egy csalhatatlan homokórájuk,
amely megsejteti velük életük tartamát. Nemcsak alkalomszerű előérzet ez az életidő korlátairól, a
közelítő halálról, mert ha az volna, akkor mondhatnánk, hogy a költő, akinek úgyis egyik fő ihletője a
mulandóság, mesterségéből fakadó bizonytalan jelzéseket küld csupán, amelyeket a halál véletlenszerűen
hitelessé tesz. Nem, ennél többről van szó. Hiszen egyrészt mégiscsak világosan tudni lehet a jelzések
valódi súlyát, mennyi bennük, mondjuk, a halállal való fiatalkori kacérkodás, s mennyi a szívet rándító
riadalom vagy a végső szembenézés; s másfelől – s ez a megborzoló lényeg – a legtöbb költőnek a
súlyosabb jelzések nyomán át is alakul a költészete, korára tekintet nélkül megteremtődik a maga
„öregkori”, eddigiekhez képest klasszicizált lírája. Így van ez a huszonöt-huszonhat éves Petőfinél, a
harmincas évei elején járó Radnótinál, Dsidánál, József Attilánál. Babits 1928-ban jelentette meg első
gyűjteményes kötetét. S a következő kötet, mely 28-tól 33-ig tartalmazza a verseket, figyeljünk csak,
azt a címet viseli: Versenyt az esztendőkkel! S a kötet legnagyobb versében, a Mint különös hírmondó-ban a költő öreg szívének, mely még feszül
a szavaktól, az a nagy mondanivalója, hogy ősz van, s hogy hallja már a tél puha lépteit. Mindezt egy
negyvenes éveit járó férfi vallja, jóval a végzetes betegség előtt, alkotóképessége valóban csodálatos
kibomlása idején, az ígért „nagy szavak” kimondása közben.
Az évszámok tehát mit sem számítanak, hanem a szubjektív időérzés számít, a megdöbbentően
korai haláltudat. Az, hogy Babits még ötven alatt így ír magáról a Versenyt az esztendőkkel-kötetben: „Vén életemmel sántikálok és telhetetlen agg vagyok.” És hogy egy évvel később,
A meglódult naptár című versben így: „Kurta a ma, de még kurtább a holnap, – és
még kurtább lesz a holnapután.” Ahogy pedig egyre közeledünk az Ősz és tavasz között vershez, úgy szaporodnak a jelzések; s úgy rokonul Babits tudatában a halál fokról fokra a
természet évszakváltásának a képével, hogy szinte versről versre követni lehet az Ősz és tavasz
között jelképrendszerének a kialakulását. A Restség dicséreti-ben még csak
így pendül meg a motívum: „Pedig jön-jön a sötétség, – a hegy árnya egyre nő – s szemem előtt mind
szükebbre – zsugorodik a mező.” De a Búcsú a nyárilaktól című versben már készen
áll az évszakváltással való azonosulás (különben előhívatlanul már benne volt a Mint különös
hírmondó-ban is): „Jön az ősz és életem is ősz: – Óh jaj, mit hoz őszömnek az ősz?” S az Esős nyár-ban pedig már ugyanúgy szólal meg, ahogy majd főszólama lesz az Ősz és tavasz között-nek: „A legvirágosabb ősz is a télbe visz… – Szép lejtő is
leránt… – Lesz még tavasz, de az más tavasz lesz, s nem is – emlékezik miránk.”
A természet változása, az évszakok fordulása persze örökös tükre az emberi érzelmeknek; ezek
a legősibb, legáltalánosabb költői jelképeink. Hiszen a tavasz kibomlásánál és az őszi-téli pusztulásnál
nincs az emberi életnek evidensebb előképe – s nincs egyben költőibb se, mert bár a kicsiben (egy év
alatt) lejátszódó létperiódusok azonossága kétségtelen, mégis fennáll itt egy sereg képzetet szabadító
különbség. S a költői jelképeknek, metaforáknak a megfelelésen túl többnyire ezekben a különbségekben
rejlik az erejük. Babits számára – láttuk már – az öregedés és a halál ezekhez az ősi evidenciákhoz
kötődött. Az Ősz és tavasz között is egy sereg klasszikusan egyszerű természeti kép
szövevénye, melyet nagyjából csakugyan az évszakváltás rendje rendez el. Csakhogy a természet
megújulásra és pusztulásra egyaránt alkalmas jelképe itt mindig egy irányba: a halál felé mutat. Vegyük
csak sorra a vers természeti képeit: az esőverte, agyagos domb lúdbőrző bőre úgy rothad puha sárrá,
mint egy halott mezítlen teste. (Ez a hideglelősen pontos kép előrevetíti a vers egész hangulatát.) A
rövidülő őszi esték úgy sietnek, mint a tolvaj öregség (tolvaj, mert lopakodva jön, tolvaj, mert
mindenünkből kifoszt). A hó, amely betakarja a silány földet, olyan fehér, mint a dunnánk, a párnánk,
a végső ágyunkat készíti.
„Olvad a hó, tavasz akar lenni” – ezzel a strófakezdéssel lép ki Babits a hanyatló évhez kötő,
ismerős párhuzamból: haláltudata most is természeti jelképhez tapad, csakhogy egy fordulattal a fogyó,
tűnő téllel válik azonossá.
Pehely vagyok, olvadok a hóval… |
– – – – – – – – – – – – – – – – – – |
Mire a madarak, visszatérnek, |
szikkad a föld, hire sincs a télnek… |
|
És a következő versszak, ha tetszik, filozófiailag is megszakítja az emberi
élet és az évszakváltás párhuzamosítását. Ha az egész vers a természeti azonosításokból fakad is, ez
most a tragikusan pontos különbségtevés:
Csak az én telem nem ily mulandó. |
Csak az én halálom nem halandó. |
Akit egyszer én eleresztettem, |
az a madár vissza sohse reppen. |
Lombom, ami lehullt, sohse hajt ki… |
Óh jaj, meg kell halni, meg kell halni! |
|
A folytatás, a „Barátaim egyenkint elhagytak” kezdetű versszak
változatlanul a különbségek, az ember társadalmi világában mozog („akiket szerettem, nem szeretnek,
akikért ragyogtam, eltemetnek”), s csak a strófazáró sorpárban bukkan fel újra az alapmotívum a
nélkülem, ellenem viruló tavaszról: „Ami betüt ágam irt a porba – a tavasz sárvize elsodorja.”
A záróversszak aztán némi változtatással (a költő nem hópehellyel, hanem száradt szőlőtőkével
azonosítja magát) újra megismétli az alaptételt: „nekem már a tavasz is ellenség!” S egy végső,
gyönyörű természeti hasonlattal készíti elő a megfellebbezhetetlen refrént:
Csak te borulsz rám, asszonyi jóság, |
mint a letört karóra a rózsák, |
rémült szemem csókkal eltakarni… |
|
A vers testét, az azonosítások és különbségtevések sorát végigtekintve,
kitetszik, hogy Babits módszeréhez viszonyítva milyen áttetsző ez a vers, mennyire klasszikusan
egyszerű. Legföljebb a képek válogatása, a pontosság, amellyel különbségeket tesz, jelzi sajátos
személyiségét. Ez jelzi és még valami: a vers tömörsége. Az Ősz és tavasz között tíz
szótagú, hangsúlyos vers; olyan hagyományos népies forma ez, amely ritkán edénye intellektuális
mondanivalónak, inkább valami kényelmes tempójú elbeszélésnek. Babits nem is igen élt eddig vele.
Hiszen a sorvégeken a mondanivalót vagy a mondanivalórészt itt többnyire le kell zárni, s ezért alig-alig
tud elhelyezkedni strófáiban a sorokon átindázó gondolat. Van Arany Jánosra utaló nyelvi és költői
klasszicizmus abban (ahogy van bőven a Jónás könyvé-ben is), hogy Babits, nála
szokatlanul, ezt a népies formát választotta, s valami rejtetten bravúros, szinte rafinált is, ahogy él vele:
a végleges és végső fogalmazás tömörségével, drámai sűrítésével egy-egy sorba szorítva bele gyakran
egy-egy külön versre valót:
akikkel jót tettem, megtagadtak; |
akiket szerettem, nem szeretnek, |
|
drámák sorát jelezve abban az egyetlen, feloldás nélküli drámában, amelyről
a vers szól.
A költők vívódása a halállal személyesen érinti az embert. Hogy miért, sokféle felelet kínálkozik
erre. Az is igaz, hogy a költő jelkép (esetleg a saját jelképünk), életével és halálával legenda, de az is,
hogy valamiképp közvetlen és választott rokonunk, olyan, akinek az érzés- és gondolatvilágát a versek
révén jobban, mélyebben ismerjük, mint bármely vér szerinti rokonét. S minél nagyobb a költő, annál
elevenebb, annál közelebbi ez a rokonság. Bárhogy is van, és bármiféle lehetséges választ iktatunk még
ide, marad azért egy ellentmondás: a költő halálvívódása (melybe a saját jövendőnket is beleérezzük),
ez a legmegrendítőbb emberi szenvedés – bennünket gyönyörködtet. S megrendüléssel teli élvezetünk
annál nagyobb, minél inkább érezzük, hogy a vers hiteles, vagyis, mint Babitsnál, valódi szenvedésből
fakad. Ez az átváltozás kínból művészi gyönyörűségbe, ez a költő számára is valóságos megváltódás
– a művészet egyik legrejtettebb titka. Az Ősz és tavasz között szépségének,
megrendülésünknek ezt a végső zárját most ne bolygassuk. De talán valamelyest kulcs lehet a zárban
már az is, hogy a verset Babits Mihály mondja a halálról, Babits, aki rokonunk.
|