Katedrális

Kőgejzír szökkent itt a mélyből az égre, kőhab és kőbuborék
és megfagyott,
kavarognak benne imával vagy vigyorgással az ajkukon az ördögök
és angyalok,
kavarognak, némelyik előre hajol, kiugrana, mint szöcske a kőből,
ha lehetne,
nem mozdulhat, fogja erős parancs, és az esőben vizet köp az
emberekre,
az angyalok meg fölfelé röppennének, de megmozdulniuk
nekik sem lehet,
szárnyukat emelik, vagy intő ujjukat és zengik ajkukra fagyott
éneküket.
Megfagyott ének és megdermedt átok, sóhaj s üvöltés, szinte
hallani,
ahogy most porladásig vitáznak egymással az ész és a lélek
démonai.
Megállította a kő-vita fölcsapó hullámát kellő időben egy
mesteri kéz,
mint mélyhűtött vízben egymásba harapó tengeri szörnyek, úgy fagyott
meg az egész.
Benn, a kőhullám öblös és emberi szótól visszhangzó üregeiben
tolong a nép,
gyereket hoznak keresztvíz alá, csörren a persely, gyilkos
gyónja bűnét, –
a Jó s a Rossz s az Emberi Világ együtt olyan, akár egy komor
példatár.
Távol valahol, thuléi messzeségben, füstölög a
magyar határ.
Füstölögnek a Dunántúl jámbor dombjai és a Tiszántúl halott
szikesei,
mint égőtollú sas kóvályog fölöttük a nap, mint izzó
saskeselyű.
Nem, ott nincsenek mesteri kézzel megállított, ilyen tanulságos
pillanatok,
nem fagytak ott kővé sem a süvöltő ördögök, sem a szárnyaló
angyalok,
tépik egymást, szakad a göncük, a bőrük felhasad, a szemük
kifolyik,
az angyalnak, ki repülni vágyna, lábába harminchat ördög
kapaszkodik,
lezuhan, s kormos, csupa por, az angyal ördöggé, az ördög angyallá
alakul át.
Fekete felhőtorlasz, így küzdik ki a füstölgő vidék gomolygó magyar
katedrálisát.
 

Milano, 1962

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]