Melitta leszáll az Alvilágba

Szegilongi Lajos törvényszéki tanácselnök és felesége, Melitta, egy félreértésnek köszönhetik létüket.

Dátumra kitűzött premier bűvöletében írtam az Egy szerelem három éjszakájá-t. Október 6-án kezdtem, és január 11-én volt a bemutató. Biztonsági háló nélkül: a színháznak nem volt tartalékdarabja. A bizalom adta a biztonságot, szárnyakat adott. Az ihletettségnek azt a nem mindennapi formáját, amely a kollektív munkából születhetik meg néha, szerencsés konstelláció esetén. A darab dalai olyan telitalálatokként s olyan megformáltan kerültek ki – párhuzamosan a közben épülő jelenetekkel – Vas István keze alól, s tértek vissza – szinte ugyanazon lendületben, immár megzenésítve – Ránkitól, hogy látszott; javítgatásokra nem szánhattak időt, kénytelenek voltak mindennap (hisz majd minden napra esett egy-egy új vers, azaz dal) egyből tökéletest alkotni.

Ungvári volt a színház irodalmi vezetője. Az egyszerűség kedvéért felköltöztem a kertjébe, a Szabadság-hegyre, a kertészházba. Szinetár néha esténként fellátogatott. Az első felvonás közepén tarthattam, amikor azzal az újsággal jött, hogy Páger szívesen vendégszerepelne a Petőfiben, januárban épp rá is fog érni, nem tudnék-e neki egy szerepet kerekíteni, de ne legyen énekes szerep …

Szántó Piroska mintha egyszer beszélt volna egyszer egy bíróról, aki szomszédjuk volt, s valami vonzotta a költők társaságához …

Mikorra aztán Szinetár megint jelentkezett, hogy vissza az egész, tévedés történt, Páger benne lesz a Vígszínház januári darabjában – már megvolt a Bíróék jelenete, az első felvonásban, s közepében a kis remekmű, a Bíróné dala, holmi modern példának a poétikában egykor tanult „helyzetdal”-ra:

 

Nem a Váci utca kell nekem
A Markó utcát szeretem,
Oda járok én, ha szórakozni vágyom.
A tárgyalás, az ügymenet
Vidítja lankadt szívemet:
Bíró a férjem, ő az ideálom.

 

(A finomízlésű olvasó bizonyára rosszallni fogja, hogy egy drámaíró írás közben csavar egyet a cselekményen, s hogy új jelenet írásával szalad elébe valami újonnan támadt lehetőségnek. Hadd említsem meg, precedensként, hogy Euripidész Hekubá-jának a végén a színhely váratlanul áttevődik Trójából Trákiába, s fellép a mítoszból egy gyilkos trák király. Magyarázat? Miközben Euripidész drámáját írta, 424 novemberében, az új trák király elődjét meggyilkolva lép trónra, s Athén ellen fordul. Erre reagált Euripidész, írás közben megfordítva drámája végét, hazafias lendülettel. A drámának e befejezése megrázó erejét tekintve, a legnagyobbak közül való, amit valaha írtak.)

Milyen jó volna, ha Agárdi eljátszaná a Bírót, és Sennyei a Bírónét.

A Cosi fan tutte premierjére Szinetár meghívta az Operába Sennyeit, Vas Istvánt és engem is. A szünetben együtt vagyunk, elmesélem a Bíróné szerepét az első felvonásban.

– És a másodikban? – kérdi Sennyei.

– Ott már a férje nem szerepel.

– És a Bíróné?

– Bejön. Hoz egy címet.

– Igen … És a harmadikban?

– Ott még nem tartok. Nem tudom, mi szerepe lehetne. Esetleg bejöhetne elbúcsúzni.

– Szóval, mint a hal farka, úgy van vége a szerepnek.

A következő szünetben, mire megtalálom őket, látom, hogy Vas István mesélteti Sennyeit. Hogy is élt egy gondtalan dáma a harmincas években? Mit csinált reggel, délben, éjszaka?

Délelőtt a Zserbóban ült.

– Sport?

– Pólózott. Meg kiment a Király-díjra.

– Este?

– A Vadászkürtben vacsora …

A dramaturgiailag jelentéktelen búcsúpillanatot a harmadik felvonásban most már egy dal teszi fényessé. Melitta búcsúdala. Sennyeinek készült, legszemélyesebb emlékeiből, mondhatni: saját anyagából. „Isten veled, Budapest, te édes …”

 

Pannónia szálló és Vadászkürt,
Ó, a disztingvált különterem!
Pertis hegedűje, jaj, hová tűnt?
És a Grill, a kis Parisienne?
Jánoshegyi reggeli utána,
És a sikk, amellyel vétkezünk –
Isten veled szívünk minden álma,
Isten veled édes életünk!

 

– Nem szeretem, ha valami úgy ér véget, mint a hal farka – mondta bosszúsan Sennyei, amikor Melitta szerepét csillogtattam előtte. Ez a kép a francia nyelvben nagyon használatos, a magyarban csak tőle hallottam, ott, az Operában.

A végén aztán, nem is nagyon sokára, ő is úgy siklott ki a dolgaink közül, feltűnés nélkül, egy ezüstös villanással. Észre se vettük, hogy elmaradoznak azoknak a daraboknak az előadásai, amelyekben benne volt. A színház az utolsó pillanatig nem osztotta át másra a szerepeit. Melittát sem. S egyszer csak azt láttuk: úszik előttünk a koporsója a farkasrétiben. Belevetette magát abba az őselembe, amelynek hívását legvidámabb szerepeiben is éreztetni tudta.

Démoni volt?

Kedvességén és eleganciáján mindig átfőtt a Nemlét szele.

57-ben az Egyik Európá-ban eljátszott egy tragikus-groteszk halálra készülődést. Estélyi ruhában állt a sámlin, egy télikertben, virágzó délszaki fák között, s betette fejét a hurokba. A vendégei a szomszédban házi koncertet hallgatnak, kamarazenét, egy Mozart-kvartettet. S közben ő is ezt hallgatja még …

Az Egy szerelem-ben pedig így énekelt:

 

Ez a szó: „a hóhér kötele” –
Gyönyörrel megborzong bele
Lelkem mélyén a nagy tudatalatti.

 

S ekkor, az utolsó szónál, tett egy mozdulatot, mely mindenki másnál obszcénnak hatott volna – de nála ez olyan volt, mint megfejtése, költői transzpozíciója ama csodálatra méltó freudi képnek A szexualitás teóriájáról szóló Három tanulmány-ból: „A legmagasztosabb a legalacsonyabbal intim kapcsolatban van … Az ég a pokollal a földön át ölelkezik.”

Igen, démoni volt. Mert úgy lépett be a színpadra, mint akit titkos szálak vagy vonzalmak fűznek valamelyik Alvilághoz. A bűnözőkéhez vagy a halottakéhoz. S ittléte így csak ideiglenes, mint egy Euridikéé. Vagy mint azé, aki az első razzián lebukhat. Innen a mohósága, hogy örülni kell, élni kell … Akár egy bírófeleség álruhájában.

 

A tanúk, az áldozatok meg a gyilkosok –
Én mindegyikükkel egy vagyok,
mert akkor szép, ha zajlik is az élet.

 

S utána behozatta fekete selyem estélyi köpenyét. Milyen volt benne? Természetesen sikkes, mint mindig. Milyen? Mint egy vérbíróság tagja. Hisz ezt is játszotta. Milyen? Mint a halál angyala.

Milyen volt? Vidám volt és borzongató. Végső szerepében. Mándy Iván Mélyvíz-ében (melynek rendkívüli szépségeit hogy hagyták elsikkadni: megbocsáthatatlan bűne a kaviárra és kelkáposzta-főzelékre beprogramozott ízlésű magyar közönségnek) egy öreg ruhatárosnőt játszott, aki a Bál előszobájából elindul megkeresni egy ellopott kabátot, végigjárva az Alvilág stációit.

Úgy rémlik, ez a szerepe is olyanformán végződött, mint a hal farka. Az első jelenetekből minden mozdulatára, szavára emlékezem. De mi is volt az utolsó jelenete? … Mi is volt?

Így tűnt el a Mélyvízben.

1970

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]