Dies Irae
Bosch látomása egy atomháború utáni világról
Münchenben van egy Utolsó Ítélet – csak töredék – egy
Hold-felszíni kopár tájon a föld alól előbújó csontig soványodott
alakokkal. Meztelenek, mint a férgek, de egyikük – a por- és hamuból
félig kikelve – máris illesztgeti fejére a királyi koronát, a másiknak bár
ágyékkötője sincs, de a püspöksüvege már megvan! Mert az élet első
moccanásával megint megjelennek a hatalom birtokosai,
státusszimbólumaikkal. Viszont a közrendű túlélők – feltámadottak? –
ritka sorában akad, aki földre kuporodva, fejét a térde közé fogva többé
se látni, se hallani nem akar.
És ezek mellett a ritka, mégiscsak ember formájú alakok mellett (mellett? fölött? vagy éppen párosodva
velük) folyton feltűnnek Bosch képein a biológiai mutáció új kínálatai. Mintha Nagy Brehm Állatok Világának
illusztrációit összeillesztgetnék egy anatómiai atlasz ábráival. Így áll elő a Pávafarku-Négylábu-Pápa, meg a Szitakötő,
amely (aki) emberseggből lőtt diaréval sugárhajtja magát, valamint az úszóhártyás Békaemberek (vagy inkább
Emberbékák?) serege.