Eljövőtlenedésünk esélyei
(Egy film és vitája az olasz tévében)
Szállóban lakom. Itt rákapok én is a televízióra. Hogy mi lesz
egy atomtámadás utáni napon? Nincs az a horror, amely ennek a filmnek
az iszonyatát megközelítené. Utána válogatott vendégekkel a stúdióban
éjszakába nyúló beszélgetés arról, hogy a filmbeli képek mennyire
lehetnek holnapi esélyeink.
Moravia arról beszél, száraz, kopogó stílusában, hogy csak az segítene, ha az emberiség annyira tabuvá tenné az atomháborút, mint egykor az incesztust. Ha a gondolatát is száműzné.
Igen, de számomra az egyik legkevésbé megfogható titka az emberi fejlődésnek épp az, hogy vajon mivel
bírták rá papok, jósok, sámánok, bírák – ha már a faj nemesedésének a titkára rájöttek – a barlang- vagy sátormélyi
kuckókban háló nagyatyákat, atyákat és fiúkat, hogy ne másszanak rá éjszaka lányukra, anyjukra, húgukra – akiknek
ez ellen feltehetően nem is lett volna kifogásuk.
Édeskevésnek látszik az, amit Freud ír a Totem és tabuban egy ilyen
népszerűtlen tilalom általános elterjedésének indoklásául.
Az atomszakértők – mármint azok, akik nem a hadiiparban dolgoznak – a tévébeli kerek asztal körül arról
beszélnek, hogy amit a filmben láttunk, az a világvéghorror, csupán rózsaszínű mása az egész emberiség sorsának,
s ez pedig – figyelembe véve a feltartóztathatatlanul növekvő arzenált – ma már elkerülhetetlennek látszik.
Korunk egyre inkább eljövőtlenül. S a fiatalok már tudják ezt.
Ami most van az arzenálban, az százszor képes elpusztítani a földgolyót. Ezt fel sem érem
képzelettel. Megpróbálom redukálni emberi (?) méretekre. Ha sikerülne a jelenlegi
rendelkezésre álló atombombák 99 százalékát megsemmisíteni, még mindig maradna
annyi, hogy a maradék egy százalékkal a világnak véget vessenek. Ez a Terra bolygó gyerekkoromban még fel se
volt egészen fedezve és ezért izgalmas és beláthatatlan volt, mint maga a Teremtés. Most mint a változás krízisei
közt depresszióssá lett anyánkat tartom őt karjaim közt, és nem tudom, hová menekítsem ki a házból, amelyet
magára gyújtott…
Akik még valami idejétmúlt természetátalakító prepotenciával fáraói terveket csinálnak, egyre jobban
sejtik (vagy a közvélemény sejteti velük), hogy – az ember és a természet új felbontott szerződése szerint –
minden építés: pusztulás is.
A tévéműsor megtanít arra, hogy az, amit a képernyőn látok – egyfajta redukált liliputban – nem én
vagyok. (Különben nem is lehetne elviselni).
Nem rólam van szó.
Mégis, ezután a film és vitája után minden álom kiment a szememből, hajnalig nem bírok elaludni.