Pátosz
Sok szép előadásban láttam az Egy szerelem három éjszakáját. A Petőfiben, a Madáchban, Szegeden, Váradon, Miskolcon, Szolnokon. Ám van
benne egy mondat, amely mindig-mindig hiteltelenül cseng. Mert patetikusan. Fennakad a
rivaldán, s a szerző a páholyban hátrébb húzódik, hogy eltűnjön az esetleg odapillantó színházi
kritikus szeme elől.
Az új lakást foglaló szeretők fogadalma ez. „Ebben a házban
mi csak egymásnak fogunk élni, és az emberiségnek.”
Kétszer is elmondják ezt a darabban. Egyszer direktben, s egyszer
visszaemlékezőleg. A szerző nem bírta ki, a kényszercselekmény spiráljában
megismétli, amit már egyszer feleslegesen kimondott.
Visszatér a tett színhelyére.
És most a Pinceszínházban úgy mondták el ezt a patetikus mondatot,
olyan természetességgel, olyan fojtott, fájdalmas óhajtó módban, hogy ez lett az
előadás egyik legszebb pillanata. A mondat: ült. Úgy szólt, ahogy én hallottam
harminc évvel ezelőtt az Istenhegyi úton, a kis földszinti hónaposszobában, ahol
körmöltem a dialógusokat két dal közé.
Századunk nívó alatti világtörténelme azóta is a mellét döngeti és
hazudik. Talán épp ez kellett hozzá, hogy ezt a patetikus mondatot mára minden
fülsértő mellékzönge nélkül mondhassák el névtelen fiatalok egy budapesti
katakombában.
Csakis ők, és csakis ott.