Amikor a két „kultúra” egymásra talált
(Fejezetek a magyar amnézia történetéből)
Háromoldalas interjú Béres Józseffel, keserves küzdelmeiről a kádári időkben, hogy
elfogadtassa megváltónak ígérkező cseppjeit. Emlékszem én is, micsoda düh és hahota
kommentálta az Aczél Györgyhöz közelálló orvosi és újságírói körökben a Béres-cseppeket. A
kuruzslás, a fehér ló áldozás, a sumér-magyar rokonság jelenségkörébe utalták. De emlékszem
arra is, hogy milyen önkéntes hívei támadtak a Béres-ügynek a legnagyobb költők és
filmrendezők körében. Messziről láttam csak, de szívszorítóan szép harc folyt. Még
Olaszországból is követni lehetett hősi fordulóit… Kósa nem tudom, hány órás filmje, amely oly
izgalmas és meggyőző volt, hogy kár lett volna akár egy métert is kivágni belőle. De csak titkos
vetítéseken lehetett látni. Vagy ott se. Most olvasom Nagy László naplóját. Megrendítő, hogy
mennyire eltölti őt is Béres cseppjeiért az aggodalom, a harci kedv. Mintha az életét tenné rá.
1977. január 25., kedd: „Bérest mindenki támadja. Támadni szabad? Védeni nem?” És ezt egy miniszternek a képébe mondja. „Feldühödtem, itt vagy
szegényemberré válik valaki, vagy fölakasztja magát – ez a magyar ugar. De én olyan ribilliót
csinálok, hogy nemcsak ez a magyar égbolt szikrázik! – Erre elsápadt, arca remegett. Nagyon
sajnáltam. De nem tehettem mást.” Két nap múlva. Január 27., csütörtök: „Nem tudtam aludni, hánytam is közben. ]ól megéreztem: mi fog történni. Reggelfelé
megírtam egy levélvázlatot Dobozynak, hogy kilépek az Írószövetségből, mert a Béres-ügyről
csak épp nekem nem szabad írni. Mindezt elrendeztem magamban, tudván, hogy ez a lépés
milyen következményekkel jár. Sírtam egy kicsit, majd 7 körül elaludtam.” Két óra
múlva már taxin be a szerkesztőségbe. Baj van. Nyomdában volt Béresről a cikk, letiltották. „Pozsgayt hívom, minisztertanácsi ülés. Mondom, súgják a fülébe: fontos ügyben
keresem. Kihívják, várja telefonom egy szobában. Mondom: kilépek az Írószövetségből, az írás
megjelenik szocialista országban.” Még mindig ugyanaznap. A Parlamentben. „A. szobája, ugrálnak, mint az ijedt békák, s halványak. Két óra fecsegés, közben
eltemetem az arcom, térjünk a tárgyra, sokszor mondom, de csak fecsegés. Nem is hallom, mert
ugyanarra koncentrálok. Végül A.: a minisztertanács döntést hozott: szabad az útja a Béres-szernek.”
Eléri, hogy Kósa filmjét „általam javasolt 15 ember láthassa” (!).
És így tovább…
Úgy olvasom, mintha egy apokrif Vörösmarty-naplót olvasnék, hogyan vitték vásárra
a bőrük az üldözött Semmelweis védelmében.
S ezt most azért írom le, mert ebben a mai interjúban sem az újságíró, sem a feltaláló
nem is említi, hogy a legreménytelenebb időben milyen önfeláldozó tettekre volt képes a magyar
művészet és a költészet egy természettudományos felfedezés védelmében.
Szép nagydoktori disszertáció témája lehetne ez.