Szatírák tükrében

 

Kompozíciós tökély

„Évente elmegy tíz-húsz temetésre” – így kezdi Kosztolányi a Közéleti kitűnőség arcképét rajzolni. Megadva ezzel a protokollnak a „pompes funèbres” alaphangot. S aztán leírja a nagyember bankettjeit, a fogyókúráját Marienbadban, magas vérnyomását, olvasmányait, esti rádiózgatását (a tévét akkor még nem találták fel) – leírja feledésbe temetett élőit és halottjait: „Izgatott napokon azt se tudja, hogy ki volt az apja-anyja, és keresztnevükre csak néha emlékszik…”

S aztán a zárósor, a könyörtelen, a logikus: „A földbe véle. Temessétek el.”

Lám, addig járt a korsó a kútra… A Farkasrétibe, a Kerepesibe.

A vers első és utolsó sora pompásan összecseng.

Porból vagy, ó, kitűnőség! és porrá leszel.

 

Akceleráció

Mióta a közéleti kitűnőségféleségek kirakatában feszítek én is, gyakrabban mormolom magamban Kosztolányinak e nagy szatíráját (és a Gulyás Páléit: a Tiszteletbelit, a Naftalin kabátot) preventív céllal.

De hiába. Túlteljesítem a Kosztolányi gúny- és rémképét.

Évente tíz-húsz temetés? Mily idilli statisztika! Volt úgy, hogy egyetlen napon három ravatalozó előtt is toporoghattam. (Igaz, hogy ez Csernobil nyárutóján volt.)

 

1987

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]