Egy interjú első és második kiadása

„Sok arcom volt, most a valódit látja” – mondja Mezei Mária betegágyán az újságírónak 1976 márciusában. Az interjú hamarosan megjelent, április 17-én.

Két év múlva újra publikáltatja az interjút a Vigiliában, amelynek hasábjain kiöntheti szívét egy utolsó életgyónásban.

Az újra közölt interjúban van négy kurzivált sor. Ezt annak idején, amikor először megjelent, aggályos kezek kigyomlálták Mezei Mária szövegéből. Most a Vigiliában olvashatjuk.

Vajon miféle államfelforgató, rendszermegingató szöveg lehetett ez, amit e szellem szabadságát tiszteletreméltóan tisztelő hazában közölni nem lehetett?

 

Íme:

„Három nappal ezelőtt azon a széken ült a mai színházi vadon bujdosója, Latinovits Zoltán. Ez a reneszánsz formátumú, sok emberi hibával, túlzással, érzékenységgel riasztó és terhelő, de iszonyúan vonzó egyszeri tünemény, ez a tökéletes színházművész. Miért nincs állandóan színpadon?”

 

Ezek a mondatok kiáltottak tehát a nyugalomba vonult Cenzor után. S az jött.

Azután Latinovits végzett magával. Most már nincs akadálya, hogy a sajtóban megjelenjék a kérdés: „Miért nincs Latinovits állandóan színpadon?” – Miért is? Miért is? Hogy miért nincs? Ja, hisz elhunyt.

 

(Az előzőhöz)

Kevés a nyoma annak, hogy Magyarországon a középkorban virágzott volna a színházművészet, de annál több nyoma van annak, hogy Magyarországon a színházművészetben virágzik a középkor.

 

1978

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]