Hírünk a világban
Tegnap, 1972. pünkösd vasárnapján, délelőtt fél 12-kor, amikor VI. Pál pápa a Szent
Péter-templom főoltáránál a nagymisét celebrálta imádkozva, hogy a Szentlélek töltsön el
mindnyájunkat megvilágosító kegyelmével, mint azon az első pünkösdön az apostolokat –, a
templom legelső – jobb oldali – kápolnájában egy tébolyult magyar felmászott az oltárra, kabátja
zsebéből előhúzott egy kalapácsot, s ezzel törni-zúzni kezdte az oltár mögött álló márványszobor
egyik alakját, mely a fiatal Szűzanyát ábrázolta. Letörte könyökből az egyik kezét. Szétverte az
orrát, kiverte a fél szemét. Közben – mint azután a tanúk vallották – valamely senki által nem
ismert nyelven, érthetetlen indulatszavakat kiáltozott. Michelangelo legelső fűműveinek
legnépszerűbb szobrát, az ifjúkori Pietànak Máriáját akarta porrá zúzni.
Tizenkét kalapácsütést mért rá, s már körülbelül ötven márványdarabot vert le róla, amikor egy
fiatal genovai tűzoltó – aki épp a Pietà megcsodálására jött arrafelé
(jobban vonzotta, mint a templom mélyén a pápai mise) felugrott szintén az oltárra, s élete
kockáztatásával megfékezte a kalapácsos gyilkost. Akit aztán az odatóduló nép haragjától a
pápai gárdistáknak kellett megvédeniük.
Mire elvezették a merénylőt, a nagy dulakodásban még jobban széttaposódtak a földön
heverő kisebb-nagyobb márványdarabok. A kéznek letörtek az ujjai is, s az orrnak az egyik
cimpája. Körülbelül kétszáz márványmorzsát és szilánkot tallóztak össze – immár
értelmetlennek látszó kegyelettel az eltorzított arcú, félkezű, félszemű Boldogasszony eszelős
pillantásától kísérve…
Megint bámulhatom – mint már nem egyszer – az olasz szellem elfogulatlanságát. Ma
minden újság erről a Tóth L. nevű magyar szobrász merényletéről ír: az egyik legcsodásabb
nemzeti kincsüket – és az emberiségét – semmisítette meg, félig. Persze, erről is beszél most
egész Róma.
És nincsen egyetlen pillantás, amelyben gúnyt, ellenérzést, villanó idegengyűlöletet
fedezhetnék fel. „Hogy azért ezekkel a magyarokkal jó lesz vigyázni, egy ideig még csak
moderálják magukat, de ha valami szépet látnak, előkapják a kalapácsot az ingük alól…”
Tóth Imrét kérdem (Amerigo Tot):
– Mondd, nem zavar most itt Rómában, hogy te is magyar vagy, hogy szobrász vagy,
és még pont úgy is hívnak?
– Mindenütt másutt a föld alá bújnék szégyenemben. Itt baráti részvéttel rázzák a
kezem, hogy ilyen borzalmas honfitársaim vannak.