Arcképvázlat emlékezetből
Gulyás Györgyről elfogultan
Az első emlék tizenhat évnyi távolságból: egy csupa akarat ember zeneiskolát teremt
az elvadult, kifosztott, isten háta mögötti grófi rezidenciában, egy darab papírral, valami
homályos pecsétű engedéllyel fölfegyverkezve harcol az üres kastélyért, gazdasági épületekért,
ablakkeretért, fenyőfákért, szalmazsákba való szalmakazlakért; szívósan, dühödten, hajlékonyan,
sanda pillantások és elnéző mosolyok kereszttüzében; vállalja a sanda pillantásokat, a volt grófi
cselédek – történelmileg-emberileg érthető – ablakot bezúzó, zongorát fejszével törő bosszúját
megállítja, nem kevés személyes bátorsággal, és összegyűjti az országból a volt grófi cselédek
gyermekeit – nem kevés történelmi érzékkel!
A zeneiskola megalakult Békés-Tarhoson, később csak úgy hívták, hogy
Tarhos, aki Árpád fia volt, a tanulókat pedig még ma is: tarhosiak, lehetnénk Árpád
gyermekei is.
A portré romantikusnak tűnik? Hihetetlennek? Honnan lehet ennyi energiája,
leleménye, bátorsága egyetlen embernek? És még rátermett is volt, és még külföldi és hazai
díjakat elnyerő művész is lett? Milyen zeuszi homlok szülte?
De hát a tény az tény, a semmiből teremtett egy elképzelésében és kivitelében
példátlan, világhírű zeneiskolát! A vaságyak és pokrócok beszerzése mellett új nevelési
módszert talált ki, alkalmazott; végrehajtott egy eléggé nem méltányolt pedagógiai
forradalmat. Hogy Makarenko már kitalálta ezeket az új módszereket? S hogy Kodály Zoltán
már régen sürgette, megfogalmazta az új zenei nevelés szükségességét? Hogy a történelmi
változás lehetőséget teremtett? Előhívott és megemelt vele egyező törekvéseket?
Mind igaz: a lehetőségek, a módszerek, a sürgetések.
Engem azonban tizenhat év után is az érdekel elsősorban: mennyit adott
hozzá magából, tehetségéből, vágyaiból, szabadidejéből, egészségéből?
Tékozlóan bánt mindegyikkel, mintha végtelen tartalékai lennének: akik ott
voltunk, tanítványai, emlékezünk rá! Holott egészsége törékeny volt, súlyos betegségeken
esett át; szabadideje megosztott: közben továbbképezte magát; pedagógusi vágyait anyagi és
adminisztratív nyúlgátak tördelték, torpasztották; törekvéseit értetlenül nézték; s végül is,
mikor már az iskola világhírre vergődött – feloszlatták.
Tökéletes vereség, kieszelni se lehet gonoszabbul. Más embernél, gondolom,
életre szóló lenne egy ilyen kudarc, hasonlatban elképzelve: a hőforrások berobbantása ez,
utána több fokkal alacsonyabb szintű vegetáció következik.
A hőforrások lehetnek persze az ifjúság természetes hőforrásai is, amelyek
előbb-utóbb elapadnak, s az utána következő vegetáció kevésbé szomorú.
Csakhogy (s ezt már hallomásból tudom, kettőnk tanítói-tanítványi viszonya
az iskola feloszlatásával megszűnt) – a vereséget, a tehetség rejtelmes szabályai szerint,
győzelemmé alakította át; pontosabban: úgy kerekedett felül, hogy mint művész jött ki a
kudarcból, talán kesernyésebb mosollyal, ha élete előző szakaszára gondol, de diadalmasan
és kiteljesedve.
Azt hiszem, érthető, hogy mit akarok mondani. A méltánytalan kudarc
természetesen kudarc marad, csonttörő, megbénító, éppen mert méltánytalan volt – de a
tehetség világában nem ismeretlen ez a metamorfózis, az erők megsokszorozódása, minőségi
ugrása.
A régi iskolára és a régi Gulyás Györgyre, mint én is, már csak emlékezünk,
indulatokat, rajongásokat hűtögetünk, elemezgetünk, a tisztánlátás igényéért, a rend kedvéért
már inkább; az elégtételek és vallomások forró alkalmai belevesztek az időbe,
visszavonhatatlanul, mint a gyerekkor.
Pedig úgy szerettük (túlzás lenne, nem is tudott róla?), mint a tanítvány talán
még soha nevelőjét: rajongva, megsértődve, keserű kamaszdühökkel és arcpirulva! Ebből
most csak annyi tartozik ide, vigyázva elhelyezett vonás az arcképen, hogy nagy hőfokú
indulatokat váltott ki környezetéből, azonnal és agresszíven; polarizált, mint egy nagy erejű
mágnes. Nehezen forradó, gyógyuló sérelmek emlékei idézik őt, nemegyszer torzítva; néha
sokáig igaznak vélt részletvonások, töredékgesztusok olvastatnak, gondolatban persze, a
fejére. Ezek a részletek, töredékek, be kell látni, már nem hitelesítik pontosan az arcképet.
Tudom, hogy elfogultan rajzolt a kép, amit magamban őrzök róla, az a tíz év
is hihetetlenül sokat változtatott rajta, amióta nem találkoztunk; nehézzé teszi az is a
felidézést, hogy saját kölyökkori arcomat kellene szembesíteni vele, amit már alig tudok
megtenni irónia nélkül. De így tudom felmutatni őt most, elfogultan és a művésznek kijáró
tisztelettel és őszinteséggel; homályosan megsejtve valami nagy, kudarcot legyűrő emberi
erőt, hitet is, amire bizony nagy szüksége lenne mindnyájunknak.