Köszöntő sorok Weöres Sándornak
– 50. születésnapja alkalmából
Cz. J. barátom mondta költői tanonckodásom végén:
– Ideje lenne megmutatni verseidet Weöres Sándornak!
Akkoriban már lábadoztam az irodalmi járványokból, a másodkézből elkapott izmus-kanyarókból, vörheny-pesszimizmusból, a fiatalokat tizedelő dagály-bárányhimlőből;
hőmérsékletem a normálishoz közeledett, lázam ellobogott, gyanakvón s harapósan írtam a
verseket. Elkésettnek éreztem a tanácsot, nem hittem, hogy valaki valamit is tud még mondani
nekem. Kíváncsiságomat és hiúságomat győzte meg a befejező mondat:
– Majd ő megmondja, hogy igazán tehetséges vagy-e? Nagyon szigorú
kritikus.
*
Nyári délután csöngettem be, eldadogtam, hogy ki vagyok, s szeretném, ha elolvasná
a verseimet. Iszonyú ostobának éreztem a helyzetemet, s úgy tűnt, hogy nem is nagyon akar
rajtam segíteni, elkérte a hónom alatt szorongatott papírlapokat, s elmerülten olvasott. Tűkön
ülve vártam a véleményét, kapkodva néztem körül a könyvekkel zsúfolt kis szobában.
„Munkahely.” Állapítottam meg automatikusan. „Egyáltalán nem költői környezet.”
Végre felnézett. – Szervusz – mondta –, tegeződjünk –, s rám mosolygott.
Akaratlanul is nagyot lélegeztem.
Nagy lélegzés volt az egész délután. Már nem is tudom, miről beszéltünk,
csak este jutott eszembe, mikor mentem le a hegyről, hogy mutatta egy versét, s annak kilenc
változatát. Vagyis tízszer írta meg, s még a tizedikről is aggodalommal kérdezte: tetszik-e?
A szinte példátlan szigorúság és munkafegyelem meghökkentett. Weöres
Sándor „csodagyerek”-legendáját és verseit egyszerre ismertem meg; s a „csodagyerek-ízt” a
legenda szívósan hangsúlyozta. Néha lefokozó értelemben is. S a legenda másik feje a
feltétlen s felületes csodálatot szajkózta. A költészetéről támadt viták is ezen a két póluson
enyésztek el. S a lényege ennek a nagy s nagy hatású költészetnek, legalábbis a vitákban,
mindig elsikkadt; míg sikeres és sikertelen tanítványai két kézzel merítenek belőle, s olvasói
örömmel emlékeznek rá. Népi ihletésű nyelve kimeríthetetlen bőségű, elementárisan árad;
reumás fantáziánk csikorogva gondol látomásaira, ahogy röptében nagyobb égboltot
kanyarint be, mint előtte bárki is a magyar irodalomban; etűdjeiből, gyerekverseiből; bartóki
„Mikrokozmoszából” gyerekek nemzedékei tanulnak – énekelve vagy verset mondva –
magyarul, nyelvet és költészetet; fintorait, fricskáit, halandzsa-verseit komoly képpel
bírálgatták s komor ítéletekkel viszonozták, míg nagy versei (Fű, fa, füst, Az éjszaka csodái,
Mint vérző medve, XX. századi freskó, A Föld meggyalázása, Minotaurus, Mária
mennybemenetele, Le journal – amit csak kapásból sorolunk és a többi) máig sem kapták
meg méltó elemzésüket.
*
A versíró gondot akkor még mi, sárga csőrű hetvenkedők, mélyen lenéztük,
mesterségnek tartottuk, amit bárki megtanulhat, nem kell hozzá spiritusz. Nem is igen
figyelmeztetett rá senki. Nőttünk bele a világba, s lázasan kerestük a dalolnivalót. Ilyesféle
„szent őrület” maradványai lappangtak még bennem és sompolyogtak el szégyenülten, míg
hallgattam és láttam, hogy hányszor kell „nekiugrani” egy versnek, míg az vers lesz; milyen
szigorú gonddal kell faragni a karcsú ívű látomást, míg az egyetlen és utolérhetetlen lesz;
hányszor kell újrakomponálni, míg megszólal a zene: „Őszi éjjel izzik a galagonya…” S a
céltudatosságot, hogy a költő maradéktalanul azt írja le, amit akart! A mítosz omlott össze
bennem és éppen nála? A paradoxonról a legendaterjesztők tehetnek. Igaz, hogy Weöres ars
poeticaként vallja az egyéniségen felüli költészetet, mint a népdalokét, de ezzel meg is tetézi a
költő, mint „közvetítő” felelősségét, teherbírását, tehetségét.
*
– Ismerem-e a versformákat? – kérdezte. – Igen – mondtam. A Vadrózsa
presszóban ültünk, kiadós séta után, s a Bóbitát lapozgattam, amit nekem adott. – Várj csak –
mondta, s ceruzát vett elő, s elkezdtük együtt skandálni a verseket. – Ez itt a dupla molossus – írta a vers fölé: „Éj-mélyból fölzengő…”; ez a ionicus a minore, Csokonai szerette: „Arany ágon ül a sármány…”; ez egy ritka
ritmus, hindu, a mandákrantá: „Árkon-bokron kutyalakodalom, kis
virágos faházak…”
Az egész utat végigskandáltam, míg kanyarogtam lefelé a szerpentinen. Nagy
életkedv feszített, észre se vettem, hogy papírjaimat ottfelejtettem. Nem baj, gondoltam,
úgyse voltak jók, majd amit ezután írok!