Megszoktad már, hogy élsz?
Bihari Sándor: Summa, válogatott versek
Tudom én, hogy nem az az igazi kritika, amit egymásról írnak
a költők, a baráti ölelő mozdulatban a bezárkózás is benne van, holott
éppen a szakmából kellene kilépni a közönség elé. De hát mit tegyek
(mit tegyünk), ha a hivatásos kritikusok mással vannak elfoglalva,
vagy éppen nincs véleményük, vagy nem érdekli őket az élő költészet.
De nem háborgok nagyon, mintha mindig is így lett volna; a közönség
meg talán elnézi, avagy éppen értékeli a baráti gesztusokat, mint
fosszilis emléket e megkövesedő világban.
Bihari Sándor első verseit én még diákkoromban olvastam; de régen volt,
talán igaz sem volt, hogy az ifjú költőjelöltek egymás versét olvasták, számon tartották! Nem
nemzedéki öntudat volt ez, később se alakult ki ilyesmi; sajnos, vagy nem sajnos, ezen kár
siránkozni, mibelőlünk nem lett „nemzedék”, s nem vigasztal igazán, hogy másokból sem.
Tartósabb, időtállóbb kapocs köt össze: a barátság. Lanyhult a versolvasó, a versíró kedv is,
és nem csoda, hogy őszintén örülök a summázatnak, hogy mégis összegyűlt a válogatott
versek könyve.
Rendhagyó módon olvastam el, mint ahogy rendhagyó módon íródott a könyv is.
A végén kezdtem, a megrendítően szép, a makacsul hősies verseknél, a betegséget legyűrő akarat
lenyűgöző emberi-költői dokumentumainál. „A túléltem a halált” élménye, mondhatnánk, hogy
nagyszerű költői téma, de nem mondom, mert ez így egyrészt túl frivol, másrészt a szenzáció
elfedné a versek értékét. Az ugyan kétségtelen, hogy e versek a legszebbek, a pálya csúcsai, de
elsősorban azért, mert Bihari tehetsége beérett, szava letisztult, lényegre törő lett, a legmagasabb
mércét megközelítők – a betegség fölött nemcsak a test diadalmaskodott, ami magánügy, hanem
a lélek is, s ez már mindnyájunkhoz szól. Nem a tanulság miatt, nem is a példa miatt, hanem a
versben megfogalmazódó katarzis miatt, amikor is a „téma” szinte már mellékes. Úgy érzem,
fontos ezt tisztázni, mivel többek ezek, mint lábadozó, kórházi versek, s a költő szenvedése,
lelke így lesz közvagyon.
Világos, hogy visszafele is megemeli, más hangnembe modulálja a befejező
ciklus a válogatott kötet verseit. Nincs ebben semmi természetellenes, igen nagy példákat
lehetne sorolni e jelenségre. Harmincéves pályát mutat be a könyv, a pálya ívét, amely
többször megtört, beroppant, megszakadt s újrakezdődött – mint nemzedéktársai
többségénél. No lám, mégis van (titkos) nemzedék! Ha még sincs, Bihari Sándor akkor is
tartozott, tartozik valahová, azok közé a költők közé, akik, elnagyoltan fogalmazva, faluról a
városba kerültek, mégpedig hódító hittel és szándékkal. Egy korszak ez immár, és nemcsak a
harminc év miatt, hanem amiatt is, hogy kényszerű prófétái és tanúi lettünk az eltűnt időnek.
Még mielőtt bárki is gyorsan másfelé állítaná a váltókat: az elmúlt idő milyenségéért a költő
nem felel, s talán még a költő felhasznált vagy elpazarolt tehetségéért is más felel. A költő élt
és verseket írt – s nagy elégtétel, hogy a versek megmaradtak, és egy merőben más és
emberibb látomás körvonalazódik a bukások és újrakezdések fölött.