Az ész makacs sóvárgása
Petri György: Magyarázatok M. számára
Szakmabelinek, érdeklődőnek ritkán adódik költőibb példahelyzet, a költővé válás
megfigyelésére tanulságosabb folyamat, mint Petri György első kötete. Annak ellenére, hogy
Petri ingerülten utasítja el a „költői elemeket”, programszerűen ellenük ír verseket. Valójában
persze éppen ezért. Óvatosan kikerülve az olcsó paradoxonokat, kicsit még tovább kell menni
ezen a gondolatsoron. Petri György „értelmiséginek” vallja magát, s ebből most csak annyi
fontos, hogy fölényes biztonsággal tudja: a költészet legnagyobb terhe, megsemmisítője a
költőiség.
Ez a felismerés, különös módon, éppen úgy elvezethetne egy másfajta
„költőieskedéshez”, ironikus stíljátékokhoz, intellektuális mutatványokhoz – ám Petri helyes
érzékkel, nem lankadó aggállyal, szigorú szkepszissel figyeli saját tehetsége, lelke működését
is, s igyekszik elkerülni a csábításokat. Ez a – szinte kívülről figyelő – önelemzés látszik legjobb
tulajdonságának.
A folyamat sorrendje (hogy az ész sóvárgása az önismerésre, avagy a kedély
vágya az önkifejezésre) tulajdonképpen nem fontos: együtt teremtik a költőt. A kettéválasztás
sem biztos, hogy szerencsés, bár Petri hangsúlyozza az ész rangját. Ironikus hitvallását írja le az
értelmiségi állapotnak, hivatásának, ám például sokkal komolyabban igyekszik kitörni belőle.
Életének díszletei, formái, időbeosztásai, eseményei – kétségtelenül érdekes helyi színek, „réteg
életérzések”, de Petri szabadon lép túl rajtuk az egyetemesebb felé: önmaga felé, s önmagán
keresztül az ember felé. És nem a szólamok szintjén, hanem sanyargatóan-bevallottan konkrétan,
dátumnyi, helyrajzi pontossággal.
Képzelt tükör a nő is, a szerelem: magát akarja látni, önmagára kíváncsi. Fel-feltörő érzelmességét tárgyilagossággal hűti a legjobb versekben: fegyelmezi (vagyis erősíti).
A költővé válás küzdelme, érzésünk szerint, eldőlt a költő javára. S ugyanakkor
e tehetséges kötetben kibontakozik egy új küzdelem a dalért: a költői teljesítmény
legnagyobbjáért, amelyben már a „folyamat” nem látszik, az erőfeszítések lent maradnak a
földön, s „Az ész makacs sóvárgása a tény után” minőségileg új helyzetbe emelkedik.