Etikus költészet
Minden vers ajándék (beleértve természetesen a feltételes módot: ha vers),
helyesebben valamivel több is annál, még akkor is, ha a költő csak magát lepi meg vele a
„kávéházi szegleten”. Mert például a keserű vers is ajándék; a nyugtalanító, a felkavaró is, a
kellemetlen híreket hozó, a kertelés nélkül beszélő is (még ha nem jutalmazzák „mosolycsekkel”
érte a költőt, vagy ha egyáltalán semmivel nem jutalmazzák). Ismerve a körülményeket, bátran
mondhatjuk: korunk legnagyobb fényűzése a vers! Durván számítva is „ráfizetés” a versírás, és
nem csak anyagiakban. (Bár egy méltányosabb, önbecsülőbb társadalmi elosztás nem feltétlenül
a kuplékirályok, limonádécsászárok, bárgyúsággyárosok számára teremtene földi paradicsomot.)
És mégis, minden látszat és hírverés ellenére: korunk legnagyobb lelki igénye
is a vers, az emberi tiszta beszéd, a „szabatos szó”; akkor is, ha példányszáma meg se közelíti
a giccsipar szemétdömpingjét – mert ez az igény előbb-utóbb lerázza a kínálat fortélyait, sanda
rábeszéléseit, s egyre szomjasabban vágyik a felnőtt fogalmazásra, a teljes élményre, az egész
világra.
Nem véletlen, hogy ez az indulatos és bizakodó hitvallás Simonyi Imre
verseskönyvének ismertetését vezeti be: a költő avatja olvasóit felnőtté, függetlenné és
bizakodóvá.
Felnőtté azzal, hogy nem titkolja el a szenvedéseket, a kínokat, a
megaláztatásokat; nem fontolgat és nem latolgat, nincsenek pedagógiai és egyéb céljai; valódi,
végletes költői helyzetben él: nincs más fegyvere, csak a toll.
Függetlenné azzal avat, hogy nem hízeleg az olvasónak, nem akar kedves lenni,
nem muzsikál és nem művészkedik: rábízza, hogy követi-e pokoljárásában, hogy végiggondolja-e, amit végiggondol; s azzal is, hogy nyíltan és szabadon beszél, nyílt és szabad figyelmet
követelve.
S bizakodóvá tesz mégis, mert a költészet hatása és receptje nem a
mesedélutánoké: nem a szánkba dugott csokoládétól leszünk optimisták, hanem fölismert
magunktól, bevallott gyengeségeinktől és megsejtett erőnktől.
Simonyi Imre nem mindennapi akadályokat küzdött le; bár nem forog
„közszájon” élettörténete, legendája, verseiből kideríthető, hogy tudatosan, erkölcsi aggályai
parancsára választotta a nehezebb utat. Etikus költő, alkura képtelen; szigorúsága a
legnagyobbakéhoz mérhető. A késői beérkezés elé a drótakadályokat csak felerészben állítgatta
a külvilág, ezek végül is áttörhetők vagy figyelmen kívül hagyhatók lehetnének – nehezebb
akadálynak bizonyultak azok, amelyeket a költő állított fel tehetsége elé. Nem játszotta a
szemhunyorító bennfentest, nem úszott az egymást váltogató árral, hanem komolyan véve a
világot és magát, makacsul szembesítette a hitet a szólamokkal; a kiürült fogalmakból
fogcsikorgató „ellenszofisztikát”, dühödt paródiákat készített; a könnyű szerelmek mögé nézett
megriadva – mert mindig a bőrére ment a játék, végletesen (költőként) mindig az életével
hitelesítette mondanivalóit.
A ritka nehézségeket ritka makacssággal és tehetséggel gyűrte le végül; s erre
a küzdelemre mindenképpen kevés lenne azt mondani, hogy egyéni hangot hozott mai
költészetünkbe. Helyesebb és találóbb megállapítás az, hogy valamit Simonyi Imre is visszaadott
(harcolt) a vers rangjából; az Európán áthandlézó lírai közhelyek divatjában gondunkról, rólunk
szól; szavának mértéke hitelessé vált, keserűsége is értünk való.