Koldus Dárius
Olvasom Jékely Zoltán új verseskönyvét, naponta előveszem, magammal cipelem,
belelapozok buszon, Duna-parton, beszélgetés közben – s valami nagy nyugalom száll meg,
tölt ki, derűs leszek, mint könyvből még alig; ámuldozom és hitetlenkedem, hogy így is lehet
írni, ilyen pazarlóan, nem a díszkiadásra sandítva, útszélre vetve szórni két kézzel a kincset,
amit megérlelt a Nap, az eső, a tehetség, Koldus Dáriusként, a leggazdagabbként ezen a
földön, akinek nincs vesztenivalója, csak adnivalója.
És már nem is hitetlenkedem, helyrebillen bennem a világ, felismerem
készségesen a helyes viszonyt tehetség és szereplés, költő és világa között; nem a menekülést
érzem, hanem az erőt. Mert az annak idején elhagyott, elkallódott és most újra előkerült és
kötetbe gyűjtött versek nem igénylik a szenzáció csinnadrattáját; a példa csak ráadás.
Ha behunyom a szemem, és elképzelem Jékely Zoltánt, a költőt, trubadúrnak
képzelem el, várablakról várablakra vándorlónak, a szerelem boldog-boldogtalan
énekesének; a felületes képzelgés némi könnyelműséget is ráad lobogó köpenyként, ez
országban nem honos játszi kedvet. Már-már gyönyörködnénk a kitartó éneklésben, szívünk
könnyülne tőle, mikor szorongás, balsejtelem éled bennünk, hogy az ének másról szól, a
vidáman odacsapott akkordok fölött súlyos dallam zeng. S megrendülve vesszük észre, hogy
a trubadúrnak „a sírás, mint szálka áll a torkán”; s észrevettük-e, eléggé komolyan vettük-e, a
magunk érdekében, hogy milyen nagy költő szól hozzánk? Makacsul, kitartóan, türelmesen,
pazarlóan és alázatosan. Hogy miközben a szerelemről énekel, a halállal felesel. Mint ahogy
a halállal feleselt már fiatalon, hetykén, fölényesen; s megrendülve most öregedőn.
Az új kötetben, Az álom útjában a két nagy téma
összefonódik, mint egy Bach-fúgában; az egymásnak feszülő, egymást kizáró kontrapunkt egyszerre szólal meg, letisztulva, reménykedve és reménytelenül. E
végletes helyzetben a költő még egyszer bejárja birodalmát, ha az álom útján is, nosztalgikus
utazásokra indul gyerekkora tájaira, fölidézi a lehetetlent, a lezárultat: bánatosan a szülői
házat s dévajul a kamaszkori kalandokat. Szomorú ura az időnek, a megélt élet idejének –
ennyivel gyarapodott-súlyosbodott ez a nem változó, eleitől fogva kész költészet; s szomorú
ura ősei megélt idejének is, halottai közé sorolja Balassit, Zrínyit, Bethlen Miklóst, Petőfit –
soha fel nem épült katedrális szétszórt csontú szentjeit.
Tudom, hogy szabálytalan ez az írás, nem is akar szabályos lenni; az új kötet
ürügyén védhetetlenül összetorlódnak a számvetés, a jellemzés, az öröm, a keserűség és a
megnyugvás szavai. A „felfedezés” nagyképűségét is kellő szeméremmel félretolva, a
tiszteletről kell végül beszélni, sietve, mégha dadogva is, vállalva a költő helytelenítő fintorát
is. A nagy költőnek járó tiszteletről, az akaratlan mesternek járó tiszteletről; a gáncstalan
jellemnek, az erőnek és hűségnek járó tiszteletről. Azt hiszem, pontosabb szó a szeretet.