A szavak bolyhai

 

 

 

 

Ne lehessen, hogy többé ne lehessen

 

 

 

 

Búcsú-évad

Inkább kegyetlen nyugalomban
s nem zümmögő aggodalomban
Hiszen mivégre kellenének
a megtévesztő zöngemények
Tudom: mi hogy van – haszna kára
Minek mi árt s mi van javára
Lehet hogy fagy harap szivembe
fejtől lábig dérrel belepve
de a valóság élesebben
festődik meg hideg szememben
és nem kell váratlanra várnom
leselgő rengetegbe járnom
reszketni hogy bármely bokorból
vad zúdul rám s föltépi torkom
Lehet hogy kőkemény kegyetlen
de nyugalom lesz végre bennem
éles határozott határral
nem ingó-bingó változással –
Eljött a búcsú-évad: így jó
ha már mellembe bújt a kígyó

 

 

 

Előbb

A senki földje felé a lobogó vidékről –
Előbb csitulni kell
előbb elhagyni lassan
előbb a különb-különb handabandát
ami úgy volt ható
hogy fölfalta a lángot
előbb mint aki rendben
előbb mint aki semmit
előbb mint aki senkit
aztán utána azután
lehet
hogy mintha akkor kezdenéd

 

 

 

Sántít a szivem

Jaj hogy nem látok már jelképnek
semmit amit idáig
Jaj hogy a dolgok visszatérnek
a kémiába fizikába
s az érzékszervek vallanak
a volt történetekről
Jaj hogy megszürkült a világ
megszürkült mindenünnen
Csak az álom segít kicsit
ez még ma is parádés:
hoz ezerféle színeket
s mindent könnyen megértet
Reggel ha fölnyitom szemem
ágyam körül szivárvány
ágyam körül sok tarka rongy
a napfény szétriasztja
S úgy indulok egy napra élni
hogy csak amit nagyon kell
de sántít sántít a szivem
s mint ki sokat veszített
fáj irgalmatlanul

 

 

 

A kék madár

Csak ötig tudni számolni
s összezavarni azután
csillagon holdon ámulni
ahogy legkisebb unokám
De okosodva kétkedve
mert bonyolódik a mese
s egyre higgadva mélyedve
gyerekszemmel már sohase
Kérdéseimre kérdeznek
még csak nem is bólintanak
és lassacskán megmérgeznek
a bokros értelmű szavak
Szárnyát lebbenti s elröppen
és meg sem áll a kék madár
s nyújtózik mind didergőbben
négy oldalamnál hét határ
Ha mint a gyermek… Ó bár csak!…
De aki… Nincs már mit tegyek
És nem jöhet vígabb másnap:
lefelé lefelé megyek

 

 

 

Haláleset

A szomszédban meghalt egy öregasszony
a szíve pille volt már – összetörték
A kerti fákat bokrokat szerette
sajnálta hogy csak nézni tudja őket
Beszélt velük csöndben bocsánatot kért
azok susogtak azt gondolta értik
„A fiatalok” – mondta és legyintett
föl-fölemelte botját mintha rájuk
Tegnap déltájban halt meg nyitva most is
ablaka a szellőző ágyneműkkel
ahogy húszegynéhány év óta látom
akármilyen vad télben reggelente –
Nem volt hozzá közöm szomszédomul csak
és most mégis fenékig fölkavarva
rakom az új rendet kint s bent magamban
amelyben nincs már ott az öregasszony
hogy az ablakban soha ne keressem
s a fák bokrok virágok közt botozva
s az ismét-szűkebb-körre-vont világban
zavar nélkül bírjak tovább mozogni

 

 

 

Lassan felé is

Félig vagy hányadrészig ott?
Itt már gyakran s mind gyakrabban legyintek:
nem érdekel. Múlasztom a napot,
és többé lábam elé se tekintek.
Ha cserbenhágy a szív s az ész,
s a csóró test remeg bőrig kifosztva:
megsétáltat még a legénykedés,
erőtlenné gyávítva jóra, rosszra.
Sok tervem végképp elmarad.
Ki ültette falánk agyamba őket?
A föld azért tovább forog.
Ki mint vetett, majd úgy arat.
Érzem varázsát a közelgetőnek,
s lassan felé is mozdulok.

 

 

 

1945. május 9.

 

„Majd a kiontott vértócsa fakó lesz

s mosolyra fakaszt mind, ami ma bánt.”

József Attila

 
Amikor az utcai lámpatestek
amikor évek után legelőször
amikor május elején az egyik
koraest szürkületében kigyúltak
amikor az árkok-szaggatta téren
a sétálók s járókelők megálltak
előbb hökkenten (annyi s oly kegyetlen
irtózatok komisz gyakorlatával
szegény agyongyötört idegeikben)
előbb hökkenten aztán fölragyogva
aztán egymásra nézve mosolyogva
úgy, hogy a szürkeséget már a villany-
fényen túl más sugárzás is beszórta:
előbb csönd lett a föld horpadt alatta
majd összecsattant két tenyér a csöndben
és még kettő még kettő s már a téri
nézősereg rajongva ünnepelte
hogy valami nagy-rossznak végre vége…

 

 

 

Dialógus

Az ötvenéves Vigiliának

 
A test mondja:
 
Látom magam (ki kit? – én s engemet):
 
romlok naponta: egy-egy ismeret,
 
egy-egy képesség, ami az enyém volt,
 
riadtan észlelem: nincs… vége… szétfolyt.
A lélek mondja:
 
Nem sajnállak: minden vesztő napod
 
bennem új és új csillagként ragyog,
 
egy-egy gúzshurkot oldva, bontva rólam
 
fölkészít, hogy szabad legyek valóban.
A test mondja:
 
Kárörvendő! Megépülésedet
 
az én romlásomnak köszönheted:
 
jöttél belém mint beíratlan irka,
 
s az én történetemmel vagy beírva.
A lélek mondja:
 
Értem lettél, jegyezd meg, épp ezért
 
a szép és keserű történetért,
 
hogy ami egyszer volt, az el ne vesszen,
 
s ne lehessen, hogy többé ne lehessen.

 

 

 

Domesztikált fájdalom

Én táplálom nem kéne afféle rákdaganat
vizsgálnám boncolnám próbálnám megérteni
hányadrész valóságos veszteség csonkulás
hányadrész sértődöttség toporzékoló
gyerek-dac – megkapnám: nem érdekelne
mindegy: annyira összekeveredtek
az elemek hogy szétszűrésük úgyse megy
várni kell hát nincs más menekvés –
vagy hát minek kell várni mire jó?
nem jobb-e ez a domesztikált fájdalom?
nem jobb-e mint a megkövült üresség?
s mert annak se növése se fogyása
hát két irányban is reménytelen
„Ne iparkodjál mentesülni!” ez is lehetne
komolyan hasznos delphoi jósda-felirat
vagyis kifejtve: viseld el amit nem tudsz elkerülni
építsd magadba ahogy az okos test
a belélőtt golyót úgy hogy már jobb is ha marad
mert szervetlenül bár de annyira hozzátartozik
hogy súlyához mérnék még sorozáskor is

 

 

 

Tapasztalat

 

„Ím, itt a szenvedés belül,

ám ott kívül a magyarázat.”

József Attila

 
Belül, belül a szenvedés,
és sehol sincs rá magyarázat.
Vizsgálódhatsz köröskörül:
se fennhéjázás, sem alázat
nem vesz ki kínjaid közül.
Az ifjú álom elröpül,
égett tarló a volt vetés,
gubbadhatsz tompán, tétlenül,
kezed használhat, hadonászhat:
kevés ez is, az is kevés.
Belül, belül a szenvedés,
se kint, se bent a magyarázat.
Az ég borul, az ég derül,
a szív jajong, a szív örül,
a másiktól függetlenül,
s az ok kétféle ködbe vész:
a kés nyelét nem fogja kéz,
vad nélkül zajlik a vadászat.

 

 

 

Növényzet

Kis, ártatlan magocskák,
szép formájúak, mintha gyöngyök. –
Kertet szándékozol magad köré,
nem sejted, hogy mi lesz a vége.
De ha a mag,
de ha a televény. –
S bozót nő,
lábadba kapaszkodik,
mérget lehel rád,
mindenképp megöl.
Ó lehető öngyilkos,
óvd magad!

 

 

 

Dona nobis pacem!

Jaj, ha magát bántja az ember,
az az igazi háborúság!
Más nem képes leérni bennünk
tőrrel, karddal, puskával, ördög
atombombával, más gyilokkal,
nem képes lényünkig leérni.
Adj nékünk békét, adj, Úristen!
Hogy a láb, mint kell, hordja testünk,
hogy a kéz is kedvünkbe járjon,
hogy máj, vese, tüdő, gyomor, szív
csak egymásért, ne egymás ellen.
Az agy bírjon javukra tenni
okos-szelíd fegyelmezéssel.
Adj nékünk békét, adj, Úristen!
Adj önmagunkban, szerveinkben,
működjenek, mint gondozott gép,
ne engedj semmit elromolni,
hogy emberarcunk szép maradjon,
ne torzuljon szét kínjainktól
– törött tükörkép –, s adj, Úristen,
békét nékünk érzelmeinkben,
melyek ki- vagy befele hatnak.
Dona nobis, Domine, pacem!

 

 

 

Alvás, álom

Az elrontott nappalok után az el-
rontott éjszakák. Álom, alvás nehe-
zen, de mégis. Álom, alvás, ébre-
dés, vad fölbukkanás, miként a ten-
gerből a vízi-szörnyeké. Kalimpál a szív,
ki akar ugrani. Mire jó, hogy ott
van a régi helyén? Ám lassan-lassan megint
bezsong az agy: alvás, alvás,
alvás, álom. Közben bizakodás: nem
jut át az alváson a hiány.
jut át az alváson a hiány. És hogyha mégis,
a szájban béke is lesz már, s a nyelven
kevéske ostya-íz is átsajog
az oly rég s oly nagyon kívántból.

 

 

 

Egyben

A kaparódarázs csodája
és az, hogy meghalok. –
Hinnem kéne-e valahára,
vagy köpnöm egy nagyot?
A szokvány-bölcs jobbára bamba.
Kit értelem zavar,
nem ülhet szemlélődni dombra,
míg lent dúl a vihar.
Álarcot ölthet – példa-célra
föl is használható.
Bár ami kint békére példa,
bent könnyen robbanó.
De mégis: hinni s köpni egyben,
más mentség nem lehet.
Szerencse dolga már, hogy ebben
kinek jut jobb szerep.

 

 

 

Idill

Egy darab habszivacs valami kiszuperált heverőből. Mostanában ezen napozom, írogatok, olvasgatok a kertben, egy öreg-öreg körtefa tövében, öreg-öreg szőlőtőkék társaságában. A körtefa ágai olyan gubancosak, hogy hanyattfekve, ha a törzstől elindulok, s egyiket-másikat követni próbálom szememmel az ághegyig, alig sikerül. Gyümölcs itt-ott bújik csak a lomb között, az is éretlen még. A szőlőtőkék görbék-göcsörtösek, régi metszések, fűrészvágások sebhelyeivel. S néhány madárkás, nyiszlett fürttel.

De a gyomok, a gyomok a habszivacs partjai körül! Ők frissek, tüntetően egészségesek, gondtalanok. Erőszakosan élők. És csodálatosan idézők. Vagy nem is idézők –, talán ugyanazok ötven-hatvan év előttről. Amikor a régi temetőben, a Duna partján, az őrtorony árnyékában… Nem tépek le egyetlen darabkát sem a vérehulló fecskefűből. Az imént (ötven-hatvan éve) csináltam. Tudom, hogy sötétnarancs-színű nedv buggyan belőle. S a gyermekláncfű fehér tejére se vagyok kíváncsi. Az is most (ötven-hatvan éve) csorrant kezem fejére.

Káposztalepke villog a zöld-barna sűrűben. Akár ilyenkor a szívdobogásom: rebbeteg, változó ritmusú. Éppúgy, mint ötven-hatvan éve. Mert iszonyú hullámzások történnek az idill leple alatt.

S néhány lépésről nézve itt minden, de minden: idill.

 

 

 

Hosszabb

A nap perceit másodperceit
hogy leírni vagy hogy kimondani
hogy nehéz hogy lehetetlen nehéz
amint azok…
amint azok… Pedig ha kevesebb
ha kevesebbel…
ha kevesebbel… Mégis tán-talán
kínálkozóbb visszafelé
kínálkozóbb visszafelé Tehát:
„Amikor fölébredtem egyedül
voltam reggel úgy negyedhét körül
szívem erősen dobogott szemem
még nem nyitottam ki egy ideig
vigyáztam mert habár a műanyag
redőny lehúzva már beszúrt a nap
s megszúrta volna szemem is
s megszúrta volna szemem is Akár
apálykor a tenger akár a köd
napkeltén húzódott ki tudatom
köréből az álom csak íze lett
de képéből színéből semmi sem
bal ujjaim ágyékom…”
bal ujjaim ágyékom…” Így se megy
nem megy hisz képtelenség márpedig
ha kevesebb
ha kevesebb Marad a bőkezű
de sírós tékozlás hogy elfakult
cserépdarabkák mások sincsenek
és egyre több és több a tartozik
és egyre több és több a követel
és egyre inkább hogy adós vagyok
és egyre inkább hogy hitelező

 

 

 

Helyénvaló

Leírom: 70 s megriaszt a szám:
nem igaz tévedés
10 20 30 vagy 40 is lehetnék
akkor se lennék kevesebb
A teljesség viszonylagos
ilyen voltam s vagyok
minden percemben: szép művészi torzó
esetleg kar láb nélküli
ha úgy tervezte mestere
és épp a hiánnyal egész –
Leírom: 70 s átnyilall
fejem búbjáig az öröm:
a naptár irkafirka csak
s az ősz haj a megroskadó
térd szédülő járás: igen
most ez helyénvaló
szinkronban éveimmel így vagyok

 

 

 

Két vázlat

 

1

A test magántulajdon. –
Több bajt magántulajdon soha még.
 

2

Roppant orsókra
a frusztrálódott utakat.

 

 

 

Kórház után

Lehetett volna sokkal súlyosabb bajom
mint például egy szobatársamnak akit
elengedtek cifrázó orvosi
szavakkal hogyhát: „Így meg úgy bizony
most Németh bácsi hazamegy kiül
a kertbe egy nyugágyba s ott pihen
szívja a jó májusi levegőt”
És Németh bácsi hazament
és otthon volt három napig
nyilván kiült a kertbe is
és szívta a jó levegőt
De negyednap már semmit sem szívott
Németh bácsi meghalt negyednap –
Lehetett volna például hasonló
bajom s ma már az én szájamba is
(vagy szám helyére)
csoroghatna (esős az ősz idén)
sáros és deszkaízű sárga lé

 

 

 

Klinikai töredékek

1
(Idill)
Elődeim szoktatták ide őket
alig virrad
s az ablakpárkányon topognak
tucatnyi palaszín galamb
burukkolnak
s az üvegen
olykor be is kopognak
2
(Véletlen)
Lehettem volna (véletlen csupán)
csak test mely fal s ürít
fecseg sír és nevet
és emlékezik is talán
homályosan
s már saját könyveimnek is
azért örültem volna csak
mert kékek barnák pirosak
és betűk vannak bennük
és sorok
3
(Csak jönnének újra)
Csak jönnének jönnének újra
tisztán a szellem
rezzenései
a testi bolygásokra válaszul
ha százszor több kín járna is velük
Csak lenne bent világosság megint
mint amikor
gyakran keservesen
de mégis bőven
dőlt a vers

 

 

 

Nem folytatás

Vége lehetett volna
aludtam szépen hagytak volna békén
Akárhogy van nekem nem folytatás
ez nekem más mint azelőtt volt
amaz inkább megőrzött
film-emlék szereplőit ismerem
de mintha csak kívülről
Aki köszön
s akinek én
láthatná (kéne látnia)
hogy a szorongás
kiesett szememből
és már legföljebb a kiváncsiság
figyel
leporló életemre

 

 

 

Nem akarom

Seregek őriznének itt
élő és élettelen seregek:
amazok hallható szavakkal
emezek emlékezetükkel
Ahogy nyilván őrzik a múlt napok
neves halottait: Simon Signoret-t
Yule Brunnert Orson Wellest vagy minálunk
Tóth Dezsőt
De hiába
Majd engem is hiába
Pedig én magam is
Mivel nem akarom
itthagyni még
sem a Damjanich utcát
sem a várost
sem a püspöki levéltár barokk
tornyáról késő délután
alátündöklő napsugárt
s még sok-sok egyebet
„Ave anima candida”
Kegyetlen kedvesség: „candida” „ave”
„ave” „ave”
De én nem akarom –
Mikorra egy-testté váltam tucatnyi más
testtel utcával házzal kerttel és
a kertben néhány görcsös-görbe fával
a napi piros-fekete hírekkel
feleséggel lányokkal unokákkal
irtóztató az „ave” –
Nem akarom

 

 

 

Korábban

Taszítóanyaggal bekent hús
holdudvar-magányba kerítve
Kikapdosott betűkből idegen kéz
kedves szókat
aligha
Az alfától az ómegáig
mindent magam
Ó de korábban kellett volna
korábban kezdeni
a tanulást
Talpára bír-e állni még e láb?

 

 

 

Mint aki sétál

Az utak –
vagy még egyetlen út is
a napnak más és más szakában
Abbahagyom a tudásra törekvést –
Amit talán még hozzámfúj a szél
amit talán még lehoz az eső
azt fölveszem
megnézem jól
s elég
A billióhoz viszonyítva
a száz vagy ezer egyre megy
Ha járok csak mint aki sétál
szórakozottan
sehová

 

 

 

Szürkülni kezd

Kicsúsztak lábaim alól
ahol szerettem forgolódni:
könyvek nők versek tájai
s most kopár érdektelen út
kanyarog mindenütt elém
(Nagy oka lehet nagy oka)
Az ember indul: falja bírja
a tarka csábításokat
verébként ugrál itt meg ott
verébként csipked ezt is azt is
Aztán egyszer csak beleun
és szürkülni kezd körülötte
az addig áhított világ
(Nagy oka lehet nagy oka)
S mi marad számára? az ágy:
pihenni benne hosszasan
Mi marad? várni várni csak
bár nincs miért és nincs mire
És ködösül a horizont
majd közelebbre száll a köd
és végül a fejébe is
végül végig a bőr alá
hogy nem is lesz már túl nehéz
ha a parancs megérkezik
a legfőbb ködbe lépnie

 

 

 

Mi fontos és mi nem

Elmondtam amit hittem
ismétlés volna újra
A fontosakról persze
a nékem fontosakról
Jöhetnek a kevésbé
fontosak bagatellek
amikből áll az élet
(a nagy váz tölteléke)
hogy például rigó száll
egy ágra s farka-billent
hogy sok a fürt a szőlőn
de hogy rosszul kötöttek
hogy fagylaltot kívántam
és ettem és nem ízlett
hogy belefogtam egy várt
könyvbe és abbahagytam
hogy… még ezernyi dolgot
sorolhatnék hasonlót
s lassan fordul a kép mi
fontos mi nem valóban:
az élet váza tartó
gerince vagy kacatja? –
S habár nosztalgiával
tekintek az elúszó
tündökletes csodákra
mikért lobogtam egyszer:
ma több ha egy rigó száll
egy ágra s farka-billent
vagy elhervad a rózsa
mit néhány napja szedtem

 

 

 

Meghal az idő

Ma meghal az idő:
 
már reggel óta
 
eszméletlen hever a földön égen
Nincs felhő nincs szél szellő
 
nap nem bújik ki
Ablakon át
 
nézem s megáll a szívverésem –
Ez képletes de jó volna hogyha valódi volna
 
jó volna egy ilyen nap befejeznem
S amikor az idő
 
folytatja majd mert ez a rend
 
csak mint a földből kiásott leletből
 
derüljön ki hogy én is voltam egyszer

 

 

 

Aki

Amikor már többnyire búcsúzók
és búcsúzások
vesznek körül
és romlanak csak romlanak statisztikáim
ó mekkora
ünneplés illeti meg azt a pár
emberi lényt aki
jön
bekopogtat
köszön
és marad

 

 

 

Álság

Rendben van általában a test mondhatnám hogy a lélek is
Ha panaszkodni jut eszembe még nyugodtan teszem
Való alapja csak alig (bár lehetőség rája sok)
s nem izgat hogy az ördögöt nem jó a falra festeni
Panaszkodom kesergek hát százféle mód ezért azért
sok mindenért s titkon összekacsintgatok magammal:
„No nincs is akkora baj sőt nincs is baj voltaképpen
de jól esik ,beállni’ mikor a sablon körülmények
könnyen meggyőzhetik a kívülállót hogy nyugodtan
kezdheti a sajnálkozást együttérzést sopánkodást
én meg hallgathatom hallgathatok ráhagyhatom – ”
De várjatok csak! verseim tele lesznek harmóniával
még talán boldogsággal is mikor nem lesz okom már
mikor nem lesz okom mikor a panaszok mögött
ott áll a nyomorúság fekete serege
amikor nehéz lesz találni olyan szörnyeteg szót
amely nem bennem létezőt vagy készülőt nevezne meg
Jékely Zoltán az utolsó éveiben odajutott hogy
éjszaka nem merte kivenni kezét a paplanja alól
félt hogy a halál megragadja és többé nem ereszti el –
Bizony bizony számomra is eljön a botrányok kora
s erről nálam az ad hírt majd hogy verseim görcsös ráncai
kisimulnak s aki nem ismer azt hiszi nincs sehol hiba
De aki többet tud már rólam megérti hogy mi történt
s attól kezdve aggódással figyel s érdeklődik utánam
mert minden pillanatban megtörténhet a jóvátehetetlen

 

 

 

Belülről

El kell oltani ami lángol
(de ez csak nyomorúság)
kihuny a tűz csönd lesz s a csöndben
üszökbe lép a károsult
Később feje is súlyosul
s a föld hátán alig marad hely
ha le akarja hajtani
Ha valami maradna télre…
De addigra parázs se lesz
mehetne űri dermedésbe
nem venne észre változást
És megfog egy darab papírt
nem olvassa forgatja csak
s keserves sírást hall belülről

 

 

 

Vetkezvén bőrig meztelenre

Fáj, hogy fogyóban…?
Fáj, hogy fogyóban…? (Elfogyóban?)
Alig. Tudomásul veszem.
Sóhajtok csak mindentudóan.
Hogy mi ez? – meg se kérdezem.
Betörtem, mint X. Y.
Magam nem érvvel biztatom,
statisztikával, hogy… vagyis hát,
hogy mindig, nemcsak rendszerint,
s hogy senki sincs, ki tartva titkát
becsaphatná kedvenceit.
A kedvenc is kegyetlenül
kijózanul, ha odajut,
és odajutni kényszerül:
kitárul előtte az út. –
Hogy mi ez? – már nem kérdezem,
vetkezvén bőrig meztelenre
a nagy, utolsó küzdelemre
magam talpig fölvértezem.

 

 

 

Tér és idő kimérve

Szeretném? Nem szeretném?
– választani keserves
De itt hiába tervez
a múlt cifrább jövendőt
ahogy lesz úgyis úgy lesz
a terv bolondozás csak
vagy öncsalás (rövidke)
hamar lelepleződik
Majd jő a kényszerűség
Szeretném? Nem szeretném?
Betáplált programokkal
a perc ezrednyi része
az is hogy egy levél hull
s hogy merre száll a szélben
az is hogy visszanéz-e
akit rajongva nézek
Szeretném? Nem szeretném?
Tér és idő kimérve
s ha ismerném a módját
meg tudnám lesni könnyen
azt is mikor s hol áll meg
végképpen szívverésem
Szeretném? Nem szeretném?

 

 

 

Verkli-körökben

Átlátok újra a kerten:
kora tél a gyümölcs leverten
De nemcsak a gyümölcs – a levél is:
a kora tél már-már kései tél is
Megunnám: volna okom rá
A változás fordult unalommá
Az évszakok csereberéje
törvény érvényesülése
Megunnám: télre tavasz jön
majd folytatódik a nagy kör
nincs meglepetés az időbe
csak ismétlés ma s jövőre
Megunnám – ámde a vénség
ravaszul fogyó reménység:
mindig terem egy-egy hökken-
tő hurkot a verkli-körökben
Várom hát most is a rendet-
bontó lármát vagy a csendet
százféle sebek sokadalmát
vagy az elmúlás nyugalmát –
Hogy egy év múlva ilyenkor
múlt is lehetek – vajon erre ki gondol?
És béke… sebek… nem érint ez se meg az se
a tél s a kigöndörödő újabb tavasz se

 

 

 

Gyümölcsfák

Alig mint szépségekre… tán virágzás
idején egynéhány napig
Aztán már csak földhözkötött
hangtalan haszonállatokra
Ilyenkor indulatom se kevés
dühöngök is ha sok virág
nem köt vagy ha a gyümölcs-kisdedek közt
a halandóság túl magas
Együtt kínlódom a fagyokban:
együtt velük a viharokban
együtt a kártevők ellen s miatt
és fondorlatos betegségeikben
de nem a részvét
– az érdek szerint
Pedig
pedig ha csak a törzsüket
ha csak koronafészküket
csak egyetlen levelüket:
tisztaságuk és szépségük előtt
le kellene borulnom akkor is

 

 

 

De hogyha mindez csak mese?

 

 

 

 

Eljön mindenképp

Válnék ha kell akárkitől
kis időre örök-időkre
csak tőled nem tőled soha –
Mind telibb vagyok rettegéssel
ha csak a konyhában időzöl
bevásárolni mégy a boltba
Az éjszakákat is utálom
alszom s te is mindketten alszunk
kiesünk egymás tudatából:
mintha a levegőt veszítnénk
mintha szívünkbe tőr verődne
mintha tigris tépné a torkunk
bár ott vagyunk egymás tövében –
Ezt nagy táblára írta törvény
kis törvények és kicsi táblák
kis keresztekkel ha beszórják
a nagy táblán marad a törvény
marad ha mindig hangosabb is
az oktatás hogy ne bomoljunk:
eljön mindenképp az a perc mely
egyikünkből vadidegent gyúr
csontokat vagy maréknyi port csak
de másikunk iránt közömböst
eljön mindenképp hogy a két kéz
széttépődik s lehull az egyik
mint falevél szülő-gallyáról
s a falevél vissza se néz: holt –
a gally meg hasztalan siratja

 

 

 

Kétely

Bő pátosz: várjatok, megyek,
anyám, apám s ti többiek!
Tapasztalattal megrakottan
kioktattok majd, ott mi hogy van,
aztán egymástól már sose…
De hogyha mindez csak mese?

 

 

 

Apám-öcsém

Apám-öcsém, öcsém-apám, (hogyan jobb?
hisz nálad tíz évvel följebbre tartok),
ha majd… Vagy inkább már most: képzeletben
leültetlek erővel, kérdezetlen,
leültetlek, hogy csöndben megbeszéljük,
miként is állunk, ezt ha már megértük,
mert illetlenség minden jó családnál,
ha a fiú többet tud az apánál,
már hogy az életből, vagyis ha korban
tovább jutott annál, ki visszatorpant,
s fiát – kiskölyköt még – magára hagyta,
hogy hasznát aztán önnön kára adja.
Röstellnéd, félek, hogyha rajtakaplak:
erről-arról nincs is, szegény, fogalmad,
például, hogy milyen lobogva, fennen
készül a férfi-láng kihunyni bennem,
készül a szégyen bűntelen fejemre,
hogy mások állnak megcáfolt helyemre,
s hogy ez a nyomorúság nem sajátom:
mindenkié, ki átlép egy határon.
A tiéd nem lett még, nem ismered hát. –
S mondhatnék jóval több efféle példát,
apám-öcsém. – Hanem mily esztelenség:
tengernek kis, nagy bögre nem különbség,
s ha te kicsi s én nagy bögrényit éltem,
csak semmicskék a tenger méretében. –
Úgy ám, apám-öcsém! Mit érzelegni?
„Ma nékem, holnap néked” – kész… csak ennyi.

 

 

 

A feltámadásig

Menhelyére (várába) aljasan
utána ment
és onnan vitte el
Szemében ott volt az egész tündéri hely
s ott is maradt
Ügyelni kell
a sírbatételénél
mert nem szabad
hogy föld alá kerüljön
a tó az ég
szemével a vidék:
hisz ő se képzelhette így
Hamvasszuk el amit
magából itt hagyott
legyen por hadd legyen
tökéletes halott
hogy a feltámadásig
őrizze béke
zavartalan
akkor meg kapjon vissza mindent
hiánytalan

 

 

 

Nincs többé

Fölszakadt és kihullottak belőle
a történetek amiket
gyakran mesélgetett
kihullott belőle
a maga története is
Nincs többé nincs nincs soha többé
Négy napja még e karosszékben ült
még olykor föl is nevetett
kórházba készült megbízásokat
adott ilyent olyant
azután hazament
A buszmegállóig kísértük
mosollyal arcán mászott föl a lépcsőn
köszönte hogy megosztjuk gondjait
Másnapra megszűnt
tárgy maradt csak
El kell égetni szürke porrá
a húsát
bőrét
csontjait
Utolsó bátyám volt szegény

 

 

 

Nagylányaim

Látom – bárcsak ne látnám! gyöngülésetek
Még emlékszem a magaméra
és tudom: nem segíthetek
nekem se bírtak
Szemetekben suta gyanakvás félelem
növekszik terjed mint a hályog
„Az Istennél a kegyelem”
– mondom szokásból
Pedig csalok: aki csak ember lenni kezd
arra egyformán sújt a törvény
nincs kivételre-érdemes
nincs is kivétel
És eljön az idő hogy majd megtépetik
ruhátok és a fejetekre
hamu is éppúgy szóratik
s koptok fakultok
Mint megtörtént s történik még mindig velem
és történik mindenki mással –
Ó nagylányaim – istenem! –
minek követtek?

 

 

 

Megtörtént

Hát megtörtént… meg: elbillent a mérleg:
kilencből hárman… ennyien maradtunk,
és apa, anya sincs… Sírtunk, sirattunk,
de már csak hármunkat rongál az élet.
A döbbenet kevesbül mostanában,
inkább szokásból, kárörvendve csöppet,
hogy nem mi – még nem ránk szórják a földet…
Két nő, egy férfi a csapott családban.
Töpreng az ember: ki járt jól? ki vesztett?
Aki még vállán hordja a keresztet,
vagy akinek már sírdombjára tűzték?
Töpreng, később legyint: öt, tíz vagy ötven…
Olyan mindegy. – Aztán már sose töpreng:
él, és ez ellen nincs számára mentség!

 

 

 

Külön marad

Nepoti carissimo

 
Sem emberfölötti, sem emberi
parancs el nem rendelheti,
hogy két szót, mik össze nem illenek,
egymás mellé tegyek.
Meghalt –, ezt így magában mondhatom,
de hogy ki halt meg, a kedves rokon
nevét e csúf szóhoz nyelvemre nem
engedhetem.
Számomra a kettő külön marad,
holott a keserves tapasztalat
már megtanított mindent elfogadni
s magam megadni.
De páros képtelenség képtelent
valóságossá akkor sem teremt,
s most innen közelíthetem vagy onnan:
rá tilalom van. –
Képzeltem: mennek lassan a napok,
és ő él mindig, amíg én vagyok,
s a drága múltból nyúlva bármihez,
ő abban benne lesz.
S hűséggel őrzi lényem jobb felét:
a víz szagát, a víz hűs jóizét,
a partokat s a fűzfák monoton
sziszegését a partokon.
Visszahozza a megdermedt Dunát,
hogy vakmerősködtük a jégen át:
kotorva nagy botokkal az utat
lábunk előtt s alatt.
És vissza bokros életem sötét
s világos száz történetét,
köztük sokat, miket
már-már alig hiszek.
A temetőt ha vesszővel verem,
őt többé föl nem kelthetem:
elvitték sompolygó szelek,
én meg még itt járok-kelek.
Így hát makacs nem! nem! azért se! nem!
hogy ő… hogy meghalt: egybe nem teszem.
Hogy ő halt meg, teljes jogon
s dühödten cáfolom.
Evégett nyiltan és nagyot csalok:
másokkal úgy csinálok, tárgyalok,
mintha… De mégse merjen senki ember
bolondnak nézni engem.
Mert kettesben folytatjuk, ami volt,
s én – aki én, ő – ő lesz, aki volt,
s értjük egymást, vagy ütközünk,
mint szoktunk, úgy teszünk. –
S ha később (szégyen) én is követem,
s a rendre már nem gondol senki sem,
paráznán úgyis egybe-párzanak
e most tűz-víz szavak.

 

 

 

A kicsi test

Orsikának

 
Összezúzva a kicsi test
– rettenetes! rettenetes! –
beroppanva a koponya
a hús akár a kocsonya
hajlott könyök térd befelé
most facsarintva kifelé
varázslók javasasszonyok
tudós orvosprofesszorok
pálcát port bűbáj-vizeket
körmönfont gyógy- s műszereket
hagyjatok – ez a kicsi test
– rettenetes! rettenetes! –
többé már nem működhető
többé ide nem köthető
szülők szülöttje lennie
testvér testvére lennie
fénylő unoka lennie
leendő nagylány lennie
példát mutat e kicsi test
– rettenetes! rettenetes! –
hogy mik vagyunk mi emberek
milyen jelentéktelenek
egyik nap sok-sokféle kincs
másik nap mindenféle nincs
üresebb mint a levegő
miből semmise lehető
bizonyság rá e kicsi test
rettenetes!
rettenetes!

 

 

 

Néhány széket behozni

 

 

 

 

A kézműves halála

Martyn Ferenc élő szellemének

 
Meghalt a festő-szobrász meghalt a művész a mester
a „kézműves” ahogy magát nevezni szokta és szerette
s a még-érintetlen formák vonalak színek
most már nélküle-árván várnak más jótevő kezekre
Meghalt… elment az ajándékozó a mindig ajándékhozó
aki a teremtett világot szebbé tette kirakva számos új dologgal
nevelte a szemet gyöngéd noszogatással
okos példázatokkal olykor villámvető haraggal
Elment… Amit már megcsinált az beleépül az időbe
az idő tartja védi – s lesz majdan szelid temetője
De amit félbehagyott az nyugtalanul és izgatottan
lüktet szédül tolong sóvárog befejezőre
Mit látott a kézműves ha körülnézett vagy ha magába?
A törvényt a törvényeket a kinti és a benti szépet
s kiszűrt belőlük sok ezer őrizendőt sok ezer igazat
(„A Szép: igaz s az Igaz: szép” – ismerjük a költő-beszédet)
Nem áll többé soha állványa előtt senkivel és nem magyaráz
alig-szóval de gazdag mozdulatokkal éles szemmel:
itt egy inda (kígyóz a kéz) ott egy átló (nagy lendület)
s vizsgál a szem bűvöl kísért parancsol makacs türelemmel
A táj seregnyi titkai: virágok kórók hegygerincek
nyilatkozásai – az ő módján – örökre megszakadtak
Pedig szerettek volna mások is szerettek volna nagyon szerettek volna
Eztán már létezésük végéig így maradnak
Elment a festő-szobrász helyette a mozgó a színeváltó
világ kommentár híján nyersen és átszüretlen
kínálja képeit szobrait az így nehezen elviselhetőket
hisz nélküle zavarosak s az ember is fölkészületlen
Nem hallja azt se hogy a szerencsétlen ecsetek spatulák
festékek csöndesen szipognak – már haszontalanok
s összebújva a régi palettákon is asztalkákon is
szokásos otthonukban is didergetően hontalanok
Elment a festő-szobrász elment elromlott – ó jaj! – a teste
Ó jaj! gyalázat hogy ennyire meg kellett szégyenülnie
De bennünk harsonák ébrednek és dicsérik őt:
a halhatatlannak előbb a földbe kell kerülnie
És egyszer véget ér a szorgos kukacok ténykedése
s a kézműves olyanná válik mint valamely ritka szobra
olyanná válik a vállcsontja borda-kosara koponyája csigolyalánca:
így őrzi meg magát kettősen (mert testében is) az eljövendő századokra

 

 

 

Szabó Ede

†1985. február 17.
Ez a kicsi csúnyácska ember ez a Szabó Ede
de keservesen kínoz öt napja immár
oly menthetetlenül beléivódott sejtjeimbe
s idegeimbe (lelkembe) hogy reggeltől estig
nem szabadulok tőle s olvasás közben
rádióhallgatás tévénézés alatt
de az élet prózaibb dolgaiban is
figyelmem közepébe ül s akármihez
csak úgy érhetek el ha körbejárom
vagyis Szabó Edébe ütközik
ébrenlétem minden órája perce
sőt álmaimé is úgy vettem észre
hisz éjjeli fölriadásaim
zajongó szívverése is csak akkor
csitul meg hogyha őrá gondolok –
Öt napja immár…
Öt napja immár… Kereken másfél hete
azt írta még egy lapon: „Életem
eddigi legmélyebb pontjáról fölfelé
kapaszkodom s kezdek lassan kimászni”
S ez a kicsi csúnyácska ember ez a Szabó Ede
bitangul átejtett: öt napja szépen
fogta magát s nem bánva semmit
a fentebbi közlést sem (szótartó volt pedig)
előrejelzések nélkül tehát váratlanul
meghalt
meghalt Most meg öt napja rá (hogy éppen
temetik és én messze tőle betegen
fekszem) a kínzatás inkább erősödik
mert nehezebb temetni úgy hogy még a temetést is
nekünk kell fölépítenünk és nem gyászolhatunk csupán
eleresztve magunk ahogy a fájás kényszerít
Meghalt Szabó Ede ez a kicsi csúnyácska ember
Rilke Hölderlin Nietzsche Krúdy Hesse
s hasonló méltóságos elmék híve bizalmasa
nekem tudós és tisztelt jóbarátom
fényességes jó elme maga is
És mert az említett nagyok most már kedvük szerint mozognak
szeretném őket ünnepélyesen
megkérni hogy a temetéskor
állják körül a sírgödröt amelybe
a kicsi és csúnyácska testet leteszik
szellemét (lelkét) meg mely nyilván ott bolyong még
előbbi fészkénél vigyék magukkal
tanítsák ki a főbb tudnivalókra
majd utána engedjék meg neki
hogy mindig mellettük maradjon
 

1985. február 22.

 

 

 

Egy verseskönyvvel kezemben

Kálnoky László halálára

 
Jött a hír, hogy beteg, hogy a
Balaton mellől haza kellett mennie.
Aztán, hogy kórházba került.
Pár száz kilométerre innét egy agyongyötört test,
kezemben meg egy gyönyörű könyv
ilyen sorokkal:
„Ne hidd, hogy odatúl találkozunk,
én sem hiszem. A végtelen időben
nem ismétlődik kétszer ugyanaz.”
Vagy:
„Ki tudja, hova lett H. Sz.,
a csetlő-botló versfaragó?
Ki tudja, mit csinál
valahol a seholban?”
Vagy:
„De H. Sz. mélyen alszik, mozdulatlan.
,Halott szegény’, – mondja a tiszt a hölgynek.
S továbbmegy a hajó.”
Pár száz kilométerről is láttam szemét:
ilyen szelíd szemmel az iszonyúba,
ilyen nyugodtan…
S nemsokára a rideg közlemény:
„Kálnoky László költő 73 éves
korában elhunyt.”
És itt e gyönyörű könyv,
most már kőbe vésve minden sora,
nincs egyetlen szaván se változtatni mód
az idők végezetéig.
Ó, hogy ma is születnek
(született most is, szült a költő) mítoszok!
Magát szülte mítosszá furcsa módon,
a szokással épp ellentétesen:
megkicsinyítve, elrontva személyét
szinte a teljes tagadásáig,
fogyasztva holmi
„elúszó dallammá”,
amely, bár „disszonáns, de mégis fülbemászó”.
S ez a Kálnoky-dallam,
ez az „elúszó, disszonáns, de mégis fülbemászó”
és ez a többé-semmi-költő,
íme,
mítosz lett, mítoszunk lett:
magyaráz, egybetart, vezet, vigasztal,
röviden: van, van – létezik javunkra,
és lesz, lesz – létezik javunkra,
legalább úgy, ahogy a víz, a föld s a levegő.

 

 

 

Mikor először értesültem arról hogy Szederkényi Ervin gyógyíthatatlan

Ostoba ökör-test még lázadónak se mondható
mert minden valamirevaló lázadónak
oka és célja van a lázadással
De ez a test a tiéd ami te vagy de mégse te
mért lázadozott volna hisz célja se volt oka se
Csak egyszerűen rosszul tett egy és más tudniillőt
és aminek erre kellett volna mennie arra ment
aminek meg kellett volna állnia nem állt meg
s lett zűrzavar és ami te vagy de mégse te
most látványosan szétdúlja azt ami valóban te vagy
te vagy mert soha nem volt s nem lesz hozzád hasonló
pláne veled mindenben azonos –
Így hát már el kell kezdeni
kitörölni téged a Könyvből följegyezni
egyéni adataidat
megörökíteni mozgásod hangod arcod
barátom szerencsétlen jóbarátom – –
„Irreverzibilis folyamat”
– mondják az okos orvosok –
ez indult meg benned: vagyis föltarthatatlan szétesés
És tudatodban? Egyáltalán tudod-e?
(Mi lenne jobb? Nem tudnod-e vagy tudnod-e?)
Nem merlek látogatni Mit tegyek?
Tréfálkozzam-e? Tervezzünk-e közösen?
Vitatkozzam-e mintha egy idő után
úgy folyna minden mint előbb?
Viselkedjem-e – ha kell – kíméletlenül
hogy azt hidd?… Vagy öklözzem-e
dühödten ágyad s míg könnyem patakzik
káromkodjam-e szidjam-e az Istent
(a Teremtőt?) a csoda-test tömérdek fogyatékát
hogy a zseni hányszor volt tyúkeszű? – –
Barátom én szerencsétlen barátom
már nem használna semmi: ez se az se
a zűrzavar lám állandósodik
fokozódik s lesz egyre bonyolultabb
Várnunk kell hát kussolva béna szívvel
míg nem lesz végre nagy-nagy csönd tebenned
s örökös – –

 

 

 

Drága barátom

A gyönyörű agy!…
Jár de gubancba keveredve
fölbukik egyre…
Azt mondták hajdan: gyönyörű vagy
kötőszavaid is dalolnak
s mi lett a holnap?
Tehát a ma
Ó ó
keservesen siratnivaló
Sasfülemüle mintha porba hullana:
rács töri éles
mindene véres
Lám neked
volt-csoda-hangod: pőre rikács
A régit többé senki más –
Ne tedd
drága barátom:
ne annyira fájjon!
Ne annyira
gyötörj
nyomorúságoddal össze ne annyira törj!
Ne annyira!
Hisz szégyenem
hogy életem
én még alig-zúzottan élhetem

 

 

 

Golgelóghi

Határ Győzőnek

 
A kicsi rettegés, a kicsi rémek
amaz első 1000 előtt – nevetség:
gyermek-iszonyat, humbug-szörnyüségek,
játék-viharcsapás, forgó üresség.
S a Parouzia nem jött. Elfeledték.
Megbékültek a fölborzolt kedélyek,
s a rettegést utólag csak nevették
bár jósoltak még néha-néha véget. –
Most 2000 előtt jégtiszta ésszel
kapcsolók, gépek higgadt társulása
készül szép földünket szemétre hányni;
s egy-egy apró siló is fél világnyi
rontó erő irtóztató lakása.
– Áldassék hát, ki int és jajveszékel!

 

 

 

Az idegenvezetőt köszönti egy másik idegenvezető

Az ötvenéves Bertók Lászlónak

 
Bizony, kartárs, ahogy tanácsos
időnként az agyonkuszált napokban,
midőn az ember
már azt se tudja, hogy hol a feje,
melyik a jobb lába, melyik a bal,
tehát: ahogy időnként általában
helyes megállni egy kevés időre,
s összegezni, szemlézni, helyre rakni,
s tervezni a legközelebbi
megállóig (addig feltétlenül),
hiszen nyilvánvaló,
hogy enélkül az élet csak gubanc lesz,
amint például a csővezetékek
dolga a mi (már nem is annyira)
kis városunkban,
a csővezetékeké, amiket
szokás szerint a főszezonban
(márminthogy a miénkben)
ásnak ki, sáncolnak körül, cserélnek
úgyhogy a szakmánk dolgozóinak,
mármint nekünk
kedvünk lenne idegenforgalom
helyett idegenbukdácsolásnak nevezni
azt, ami zajlik itt ilyenkor,
(talán ez is a cél, a régi forma
unalmas lett, ezzel viszont
ki lehet tűnni: – roppant egyedi),
tehát, ismétlem: jó megállni olykor,
nekünk most mindenképp, e nagy cölöpnél,
amelyre egy szép 50-es van írva,
megértük mind a ketten – hála Isten,
önt, – emlékszik? – ezerkilencszáznyolcvan
szeptember ötödikén, pont a déli
harangszókor nem ütötte el a
zebrán az a bunkó taxis legény,
és engem is kihagytak
a különféle taxik s taxisok,
megértük, álljunk meg kicsit,
szemlézzünk, összegezzünk! – ám ezúttal
hozzunk virágot is, tegyünk
néhány egyéb
ünneplő eszközt is kezünk ügyébe:
ételt, italt – ilyesmiket,
s én, mint afféle szakmabéli,
mondok pár szót,
úgy vélem, véleményem,
éppen mert szakmabéli véleménye,
csak meggyőzőbb, mint egy laikusé,
ímé:
ön (hogy dedukciós módszerrel éljek,
és a konklúziót tegyem előre),
ön ritka-jó
idegenvezető,
már régesrég tapasztaltam, hogy járatos
egy s másban, amiben csak kevesen,
hogy olyasmiket tud, miket csak kevesen,
hogy gyakran tesz kitérőket, kalauzol
addig még ismeretlen tájakon,
hogy az a város, ahol működik,
örülhet, mert jóhírét önnek is köszönheti,
esetleg úgy látszhat, hogy ködösítek,
s gondolhatják: „Ahá, a két haruspex!”,
dehát mi, hogyha összebotlunk,
nem pislogunk hamis mosollyal egymásra,
halálosan komoly
számunkra az idegenvezetés,
az is komoly, ha megkérdem: vajon
ünnepnapjára mit kívánjak?
nyilván szakmába vágó valamit
szeretne hallani;
azt kívánom tehát,
hogy eztán is sikerrel
végezze az idegenvezetést,
mutasson meg sok mindent városunkból,
de a városon túliból ugyancsak,
és ne az idegeneknek csupán,
hanem az itt lakóknak is,
és ne csak, ami kívül van, csak azt,
hanem, ami bennük rejtőzik, azt is
a következő újabb ötven évben.

 

 

 

Tapasztalatcsere

Akik még megmaradtak
jó volna összehívni
most már nem lenne szükség
tágas gyűlésteremre
fárasztó szervezésre
nem lenne gond a szállás
az étkezés egyéb más
ha úgy körültekintek
5 × 4-es szobámban
talán elég lehetne
néhány széket behozni
s a régi brancs nyugodtan
meg tudhatná beszélni
mi történt hogy fogyott meg
s tapasztalatcserével
segíthetnénk is egymást
ki hogy készüljön az útra

 

 

 

A férfi-lét koreográfiája

 

 

 

 

Gazdag vagyok

Ó milyen súlyos feladat
visszanapoznom magamat
sőt visszaéveznem évtizedeznem
sőt több-több évtizedeznem
Ez persze kint csak képzeletben
de bent szoros keretben
valóban is kiderülhet
hogy sikerülhet
Esetleg egy tömény
nyárdélután ürügyén
a Duna-parti füzesbe
kamasz-szerelembe esve
amikor a fák között
sereg lány öltözött
öltözött vetkezett
szememmel tudatlan szövetkezett
Fülemben zúg-sziszeg
a töltésmenti liget
számban fűzfalevél fanyar
íze kapar
Fuldoklom reszketek
vágyban majd elveszek
Enyém az a délután
most is jó hatvan év után –
Hát így! – S még százezer
perc van idézni s hely
és mind az enyém az enyém:
ilyen gazdag vagyok én

 

 

 

De most

Hogy nem lehet – –
Rossz rend: a kizárás bezár
Veszteni bűntelen
mintha jámbor sétálót egy tetőcserép
Fáj fáj fáj fáj és fáj nagyon
Valahonnét jó meleg árad
útjában jégfalak
és soha hozzám soha együtt
A koporsóm is dideregni
hűlt porom is reszketni fog
Akkor már mindegy: az nem én
De most de most
még meglehet hogy
valami helyrehozhatatlan
valami szörnyűséges
nagy-nagy baj történik velünk

 

 

 

Valami érték elveszett

A testét is… szerettem volna persze azt is
De főként testéhez nem illő sorsa fáj
mert szebbnek kéne lennie
szebbnek mint lesz bizonnyal
Azok közül való
akiknek
látásával karöltve
az áhítatnak kéne járnia
Nem érezte nem is tanulta meg soha
Beszélt
s az áhítat mellőle elriadt
A testét azt is… Most már csak sután
dünnyögve fejcsóválva könnytelen
(de tán befele sírva)
kísérem szemmel tántorgásait:
valami érték elveszett
s kicsit talán
megbillent
egyensúlya a világnak

 

 

 

Élt bennem él is

Halt volna meg vagy tűnt el volna végképp
Most levelet írt idézte a múltat
Élt bennem él is mint egy régi szép kép
vonásai bár nyilván meglazultak
S ha még az Isten megver azzal is hogy
találkozom vele valami módon:
borotva éle metszi szét a titkot
és nyersen s óhatatlan megcsalódom –
Nincs mentség: szép csak emlékben maradhat
aki egyszer az idő martaléka
Kerülni kell ha ismét ránktapadhat
közös múltunk akármi morzsaléka
mert veszteség lesz veszteség belőle
kis vagy nagy seb de seb minden bizonnyal
űr mérhetetlen tudható előre
telisteli sokoldalú iszonnyal
De futva tőle nem hagy el meleg fény
hozzánk nő és kísér híven halálig
s láthatatlanul de mint védő ereklyénk
énünkké lesz míg énjéből kiválik

 

 

 

Visszhang növeszti

Tagló zuhant s minden megállt
A taglós kéz is megpihent
Osztott sikert osztott halált
s lett végre rend
Egy férfi a tükörbe néz
nyomkodja gyűri homlokát
arcán borostás szenvedés
nem érti az okát
Benne nagyobb űr mint maga
s míg csöndesen szipog
visszhang növeszti óriásra a
keserves hangzatot

 

 

 

Inkább a kiábrándulás

Csitulásra nem is a csitulás
biztat: valami más
inkább a kiábrándulás
És nem is a szép bodros lányölekből
inkább az őrületből
magamból
méltatlan állapotomból
Szégyen hogy az ember szégyen
hogy elcseréljen
emberi szintet szinte
állati szintre
Becsapva kifigurázva
ösztöne rázza
tetszése szerint
akármerre tekint
ha bent ha kint
Őrzöm magam törekedve
bölcsülve mert öregedve
Eláll a szél
lényem nyugovóra tér
de e derű
sivatag-por-kenyerű
és keserű keserű keserű…

 

 

 

Szigor

Hogy hagyta elveszítenem
(mikor már úgy sincs sok nagyon)
több nappalom meg éjjelem
hogy hagyta számításaim
csúnyán megzavarodniuk
hogy hagyta hogy érdes magam
megölje kedves magamat
hogy hagyta bennem őt magát
magamból fölépítenem
s holott lehetett volna kész
hagyta hogy kínlódjam vele
lennie társam valahogy
a képzeletben legalább
ha nem akarja akkor is
mivel jólvégzett dolgaim
közé kell elhelyeznem őt
létem igényei szerint
hogy most valahol van de hogy
helye útjai nélkülem
hogy seregestül hullt ki szép
dolgaimból az értelem
s dobálhatom szemétbe mind
üres dobozzá váltakat
hogy naptáramból a piros
betűket hagyta tűnniük
s hogy benne az évszámokat
nagyobbra hagyta nőniük
s romlottabbá tett mint vagyok
én azt meg nem bocsáthatom

 

 

 

Keserű

Szép állatok furfangja őrzi,
ám csak gyalog s épp hogy nem éhen.
Hogy van még följebb is világ,
s fénylőbb, dúsabb, mint amit ismer,
csak sejti, de „Nulla cupido…”
Ilyenformán bőszen csinálja
s mint szertartást a félig állat-
vonal szokásos ténykedését,
mit, lám, a test s a test javára
kiépült ösztönök sugallnak.
Ezt nézni jó és nézni undor:
hisz bent a test műszer-csodái
irányítják s termik varázsát,
(bár megható, mily egyszerűen).
És ezt irigylem…
És ezt irigylem… Ám ki láncon
mozoghat csak, s más dönt helyette,
fogalma sem lehet…
fogalma sem lehet… S ez inkább
undor. – Ha állat, mért nem állat?
Jobban vigyáztam volna tőle:
nem engedem közel magamhoz,
nem károsított volna így meg.

 

 

 

Szokvány eset

hagytam magam hagytam becsa…
fejem magam dugtam hurokba
mért jajgatok hát most ha a…?
ne hozzatok ravatalomra
a képletesre persze még
s ha képletest is ássatok sírt
lökjetek nincs más menedék
s leckéül erről adjatok hírt
nagy szavakat csak ó nehogy
szokvány eset de mégis egyre
a végén bűzhödő torok
s nyomulnak egyre mintha hegyre
köröttem jégből kínai
nagyfal ezentúl kifelé se
borogatás a hajdani
(friss még) lázas hideglelésre
s a magyarázat: változunk
biz változunk és kész csak ennyi
ennek meg annak áldozunk
mivégre úgy a szívre venni?
mivégre ó mivé… mivé…?
osztani kell folyton magunkat
a császáré az Istené –
nekünk csak morzsáink maradnak

 

 

 

Teendő minden múltba

Roppant vörös golyó vagy csak az első pillantásra az
a szembezúduló hatás-tömeg miatt
Majd lassan rendeződni kezd formákba és színekbe
Roppant vörös golyó hanem vörössége itt-ott fakul
kiütnek rajta máj-lilák ősz-sárgák humusz-barnák
lúdtoll-fehérek bárányfelhő-fehérek csecsemőszív-fehérek
Időnként fölgyűl a vörösség (vérhólyagban a vér) s kipattan
elönt s valameddig egy színre fest megint
Később előjönnek újra a színek a térkép-országok különbségei szerint
csakhogy immár beszélő formák: tárt szárnyú galamb hörrenő csikasz
ház ágy eres fallosz vagina-nyílás hártyás-remegő
s valami tiszta kék (gyermekarc? gyermekszem? gyermektenyér?)
tiszta kék gyönge kék gyöngén-legyőzhetetlen
A véres-vörös körbefolyja csak ha meg ráfolyik vékonnyá hígul
Teendő mindez múltba: az igék múltba a színek a formák
az ismétlődő történések múltba s köztük a legutolsó
ami ha nincs is szó róla külön ott van a többiekkel
az az utolsó az a legutolsó főként teendő befejezett múltba
Teendő minden múltba
Teendő minden múltba mert jelen és jövő időben
ama vörös golyó sivító távozása marad csupán
de nem sokáig az se (kozmikus sebessége miatt érthető)
és marad még ama tiszta kék ama gyönge kék ama gyöngén-legyőzhetetlen
képletesen körbetelepszi szívem képletes ágait
igazán melegen s igazán pólyáló nem képletes ragaszkodással

 

 

 

Félek

A legrosszabb volt hogy magamhoz én nem
(Ha már magunkhoz sem ez már a végső)
Ádáz szomszédokként éltünk magammal
kiknek keserves levegő a másik
Tudják meg elfáradtam károsultam
hogy milyen súlyosan később derül ki
A távozó elvitte… Mit? Ha kérdik
talán nem is tudom megmondani
Egy biztos elvitte a jóviszonyt
én és magam között és űrt hagyott
s azt tette még hogy lekaparta házi
térképemről szokott jelzéseim
melyekkel mérni tudtam helyzetem
az emberek s körülmények között
Sokáig (még ma is kicsit) vesződtem így
aztán lement a nap s fölkelt a nap
a rossz szomszédok elkezdtek beszélni
térképemen jelzések újra lettek
De félek féltem visszaépült rendemet
és minden kissé kedvesebb szó már gyanús
hogy újra kezdődhet valami aminek
valamikor megint ijesztő vége lesz

 

 

 

Ront egyirányú szenvedéssel

Úgy soha, mintha soha senkim. –
Ha elzüllik, bennem teszi.
Már azt is bennem; nem mehet ki:
a levegőt nálam veszi.
Én fölkészültem bármi rosszra,
a szégyen szégyenére is,
vállalom, bár megsokszorozza
veszélyeim szeszélye is.
Egyszer – gondoltam – életének
része lett bolygó életem,
de kölcsönös adás-vevéssel.
Ma sorsom rossz véletlenének
tapasztalom: reménytelen,
s ront egyirányú szenvedéssel.

 

 

 

Regénybe szőtt

A földhöz kötött tárgyak emlékezetéből:
a nem mérhető melegből a léptek
zajának rezgéséből az ablakok
tükörképeiből pár pille-gyönge
érintés áramából illanó
illatából az utcavíz
játék-torlódásaiból
s talán valamelyik
kéményjáratban megszorult
levegő sajátosan változott
kémiai vegyületéből
már-már kihullva
eltűnve már-már
úgy hogy (mint a regénybe szőtt novellák
előtt s után a mese)
folytatódott
vagy majdnem folytatódott
ama környék szokásos élete – –
Akkor váratlanul
végigment újra ott
s azóta ismét fontosabb
a novella
mint az alapmese
s ama környék megint a régi módon él

 

 

 

Magunkon kívülre

Ha egy valaki – régi nóta –
régi szöveg és régi kóta –
ha egy valaki vész továbbá
lesz a világ mind pusztasággá
A kerékből kihull a tengely
kerül a zűr szemközt a renddel
szem fül ujjbegy – tenger galambja –
nem szállhat biztató talajra
A hiány olykor csak a mellet
olykor világot is betölthet
s úgy hogy minket is kiszoríthat
magunkon kívülre taszíthat

 

 

 

Lélegzet-eszperantó

Nyelv: nyelv nélkül, külön jelrendszer nélkül, a köznapi élet természetes történéseiben.

Elvontságra aligha jó, bensőségre pótolhatatlan.

Az országhatárok: nevetség, a még keményebb határok is: nevetség. Az olyasfélék például, mint: állatvilág, növényvilág, egyéb világ.

Az egzotikumok: legfeljebb lassabban megszólíthatók. Mondjuk: hatlábú borjú levágott két lába spirituszban. Mondjuk: földre hozott holdkőzet. De nem reménytelen, még kevésbé kizárt.

Nyelv: nyelv nélkül, külön jelrendszer nélkül. Gomolygó meleg áramlás, tágul, körbe-ömöl, s eggyé-nyel a nem beszélő beszélővel.

A szokvány-szó szokvány-zsonglőre is csak tisztelegve nézheti, s ámulhat szégyenkezve: mit is tud ő, mennyire semmit.

Csoda-eszperantó, anyanyelv-eszperantó – még több: lélegzet-eszperantó.

Ó, nők, ó, nők. Paradicsom, tudás fája, tiltott gyümölcs…!

Ehettétek, kiűzhettek miatta. Többet tudtok ma is, mint a tudók, s az Éden most is ott lebeg körülöttetek.

Mert ezt a nyelvet, ezt a nyelvtelen nyelvet ti remekül beszélitek.

 

 

 

Mesebeli

Komolytalan s erőltetett,
s inkább hiúság, mint igény
s rögtönzött cirkusz-ötletek
s „holtomig” festett egén. –
Egyetlen porcikája sincs,
mit nem hazudtam volna át,
s most szókban élő kincseit
úgy hordja, mint egy díszruhát.
De lesz, hogy a mesebeli
bolond szegénykén fesztelen
szemét végig legelteti,
és fölkiált: „Ni, meztelen!”
S akkor talpáig összedűl,
hiába fondorkodtam én,
és arra is majd fény derül,
hogy rossz bűntársa voltam én.

 

 

 

Kár

Kár még a rossz szóért is
az is az én erőm –
Júdás nagyon is ember
nincsnek kell venni őt
Késsel s elölről ölni
ez érdemel csupán
jajongást szitkot átkot
fordított bókolást
De csókkal? csókkal ölni? –
Ha nincsnek nem lehet
legalább undorodni
köpni legyinteni
Erőt legkevesebbet
Júdás nem változik
Júdás nagyon is ember
hát így embertelen
Júdásra csöpp erő is
tékozlás tévedés
Júdás kárára is kár
károsítnom magam

 

 

 

Majd

E történet majd foltokban virul
ahogy szikes talajon a növényzet
Esős nyűgös időkben jut eszébe
ha ablakán kifele néz
nehéz éjszaka után kora reggel
mikor maga se tudja még hol is
csak hogy az óra összevissza jár
a rétegek nem egymáson feküsznek
és nem biztos az egy után a kettő
s a fogódzók a kézben szertemállnak
És én e történetben mi leszek?
Én itt e történetben csönd szeretnék
csönd lenni a történet tagolója
a részletek rangos kidolgozója
valamiféle díszítő keret
melytől szebbé válik az epizód
mert nap vetődik rá mindenfelől
Őbenne akkor már csak rom-mezők
tompított fények
kén-tavak
völgyi utak
szakadék-peremek
s egész lénye:
rojtos körmök
kapaszkodó marok

 

 

 

Jókívánság

Félig-ép élettel félig-már-romba-dőlttel
kezdheti félig-új terv szerint félig-új anyagból
így-úgy próbálva-alakítva
hogy neki jó legyen a legjobb
ritmusa mit se akadozzék
álmai ne görbüljenek meg
s ha olykor számadást csinál
kárát könnyen viselje
Talán sikerül (adja Isten!)
s bár felemás lábon (uton?)
érjen oda céljához úgy is
higgye hogy szerencséje volt
jól járt
megérte
s hogy sűrű áldozatai
csak mint a por

 

 

 

Ha mások is

A magam mentségére: mégse üres babát –
Ha vissza-visszanézek
ne öntsön el a pír
Aztán ő is vegyen belőle
tűzze ki lobogtassa
triumfáljon vele
egyetlen róvó homlokráncolással
se leplezem le
Különben is:
akkor talán jobban hiszem
ha mások is

 

 

 

Fáj

Fáj hogy mi nem tudom
Ilyenkor a szivet
szokták említeni
Nyilván csak képletes
A szemnek kellene
a fülnek kellene
az orrnak kellene
a szájnak kellene
Szemnek pótolható
fülnek pótolható
orrnak pótolható
szájnak pótolható
Ilyenkor a szivet –
Egésszé abban áll
a négy szerv összege
minőség benne lesz
Szívben hatalmas űr
a mellnél is nagyobb
Hogy fájhat ami űr?
De fáj de fáj de fáj

 

 

 

Ez a kevés idő

Így ahogy egybeáll ez a kevés idő
teljessé lesz a kép habár
nagy-nagy üres foltok talányai
izgatják (bénítják) szemem
És végig körben fekete keret
és minden fekete keretben
Szelíd meleg szomorú hang csapong:
benne sors keserűség árvaság
félénk öröme a találkozásnak
tétova-lágy bimbó-mosoly
És végig vastag fekete keret
Szép volt… Szép? Hogy mi nem is tudom.
Talán a hiányok ravasz
egymást-pótló helyezkedései
hogy végül is mintha hiánytalan
talán az önfeledt
önfeledkezés lengő percei
hogy az idő akaratom szerint
s én akaratom szerint az időben
Szép volt… hanem most ki kéne söpörni
tisztára emlékőrző sejtjeim
ne maradjon jelzés se róla bennük
vagy legföljebb a fekete keret
a vastag fekete keret
ami a többi feketéhez áll
a többi gyászhoz súlyosbítja őket
de mindegy hogy testvér apa anya
kedves rokon barát nyomait őrzik
tompán megfoghatatlanul sajognak
szépek voltak megfoghatatlanul
valaha ők is – –

 

 

 

Áldott kaland

Bokrai mögül mégis mégis –
Szeme helyett a szíve látott
Ami megtörtént ronthatatlan
mint az anyag –
Nyugtom lehet
Ha belőlem ki
körülem ha el
mindig bennem
és mindig körülem
Mint az élő a levegővel
ébren
vagy alva
Áldott kaland
rossz áldozatai
az üres kőnehéz napok
gyümölcsei
a zöld zöld a dugig rakott
termékeny évek

 

 

 

A világ közérzetéért

Maradj szép!
Nem magadért nem is értem
maradj szép a világ közérzetéért
Nem tehetsz róla hogy ilyen vagy
Viszont ha már…
Maradj szép az emberek öröméért
Sok torz hatalom
puszta létével is
nem hogy akarná nem hogy gyűlölettel
de saját szegény törvényeivel
Te ugyanúgy
saját gazdag törvényeid szerint
nem hízelkedve nem tapsot keresve
legjobb ha nem is tudsz sokat magadról
vagy legalább a lényeg lényegét nem
De a világ
az emberek
megérzik bizonyára
megéreznek valamit a magosabb
rendből:
hát legalább
ezért
maradj szép!

 

 

 

A tükör hazudik

Szépíthetem
verhetek port vagy ködöt körülötte
két mell
egy ágyék
csak kilátszik
Felhők közül
hegycsúcsok bodros erdő
A tükörben
tört szemek ráncos arc
a tükör
hazudik
a tükörnek senki se higgyen

 

 

 

A távozó hát

Kifele fordítva megcsavarintva
a tenyér: tüntető szegénység
És semmi sem helyettesíthető:
a kicsi utcák
ama vízfolyás
a támasztott ház oszlop-ágai
a gyár uniformis-homlokzata
s monoton gépzaja –
Aki elmegy sok minden megy vele
a távozó hát nem kisebbedik
(anti-optika)
sorra takar el egyre többet
S végül a képzelet
teljes erőltetése sem
hogy az üres falon
egyetlen szürke délután
legszürkébb képe mondjuk
a járdára-menekvés
pimasz autótülkölésre
hogy akár az
hűséggel
ahogy akkor

 

 

 

Anti-Orpheusz

A Felvilágból le az Alvilágba
vezeti Eurüdikét,
vagyishát inkább szeretné vezetni.
Ő maga nem önként indult oda:
az istenek parancsa volt,
s lám egyre mélyebb útgyűrűkbe süllyed.
Önzésből hívta Eurüdikét,
hogy ameddig lehet, ihlesse dalra,
s Eurüdiké tétován követte.
Az istenek ezt a visszás viszonyt
nem éppen lelkesedve,
de némi engedékenységgel engedik.
Eszerint Orpheusz
többször is visszanézhet,
(hogy hányszor, azt csak
az istenek tudják maguk).
Ám hogy Eurüdiké
mikor szakad le, tűnik el,
Orpheusz nem sejtheti.
Megy hát a dalnok, megy az Alvilágba,
de körülötte még a Felvilág:
fák, bokrok, a szokott díszlet: a kert,
kép, zene, gondolat,
ház, város, emberek.
Orpheusz nem lát semmit, és nem is hall:
Eurüdiké költözött szemébe
s fülébe a finom léptek nesze.
Meg-megszólal a lelke, figyelmezteti:
„Eurüdiké arca még piros,
lábai szökdelők, szeme töretlen,
szájában több a méz, mint az epe,
miért hinnéd, hogy mindvégig követ?”
Orpheusz hallja, és nem hallja meg:
fülében a finom léptek nesze,
elég neki, vissza se néz, nyugodt…
De ha tízszer szólal a lelke, százszor!?
Akkor nyilván kétkedni kezd,
s előbb csak olykor-olykor,
aztán mind többször hátrales,
és Eurüdiké hiába inti,
hogy baj lehet belőle:
a kétkedésből félelem,
majd kétségbeesés lesz,
már háttal megy előre,
s tartaná Eurüdikét erővel,
de látva-látja:
Eurüdiké arca még piros,
lábai szökdelők, szeme töretlen,
szájában több a méz, mint az epe.
Aztán magára néz:
látja, hogy arcán megsűrült a ránc,
látja, hogy szárad combjáról a hús,
érzi, hogy nyelve helyén epe nő
és megérti, hogy nincs tovább. –
Nem várja hát meg,
hogy Eurüdiké magamagától
vagy az istenek parancsa szerint
álljon meg, s térjen vissza, hagyja ott,
ő, Orpheusz bocsátja el,
ő fogja bizton elbocsátani,
s megy nélküle tovább az Alvilágba.

 

 

 

A magam mentségére

Forró combjai közt ha lázam
lehűteni, ha megnyugosztva
visszabocsájtani, s hogy meg ne fázzam,
útravalóul melegét megosztva,
ha mindezt nem akarja:
jobb közénk rakni csak-fűtve-meleg
erődfalakat, járhatatlan,
embergyűlölő hegygerinceket,
hogy még megpróbálni se tudjam
a szörnyűséges utat arra.

 

 

 

A következő napok

Ellépve bár, de még vele.

Fülem, szemem, bőröm semmit se sejtett. Ahogy máskor, most is vitték őt magukkal. Az agy meg erőtlen volt körbe-küldeni a hírt: ez most más, más, más…

Valami végleges született. Csak kopható, mint a finoman cizellált érmék, miniatűr faragású fa- vagy csontszobrocskák, melyek az évek tenyerében elvesztik legbensőségesebb epizódrészleteiket, s egyre inkább elnagyolt kontúrok, szétmosódó foltok szerkezeteivé alakulnak.

Akkor még a közönyös ablakokat is bírni voltam képes, a közönyösebb eget is. Talán színeváltoztak, de erre nem figyeltem föl. Máskor is jött egy-egy felhő, és tompább lett sóhajtásnyit a világ.

Az agy bénán gubbadt iszonyú értesülésével, a test zökkenetlenül működött tovább. (Azt mondják, lógó beleikkel tenyerükben, nehéz csaták során látni olykor rohanó katonákat.)

Aztán lassacskán szétment a hír. Eljutott a legkisebb zugokba is. Nyugtalanság támadt, mint rendszerváltozáskor a társadalmakban. Mindenütt érezni lehetett, hogy nemcsak az értékrend lesz más, hanem a fogalmak is.

A fül, szem, bőr múzeumi szokásokat kezdett gyakorolni. Konzervált, elhelyezett, biztosított.

Valahol megszólalt a lélekharang.

Íme, ahogy múlnak a napok, szomorú munkám egyre szaporodik. Elvégre szemben a társasház színe is hamis, a vadgalambok burukkolásának hangja is. És talán minden többé vagy kevésbé.

S utakra is úgy kell indulnom eztán, hogy rövidebbre fogjam őket, s több eledelt és fegyvert magammal vinnem. Egy-egy őrizetlen szakaszra pedig bástyát építenem.

Jó, jó… Eleget intettek, hogy nem királynő érkezett. Eltúloztam már a fogadás ceremóniáját is. Később meg aulikus indulatokkal cifráztam a hétköznapokat.

De nekem csak az ünnep volt a fontos. Az, hogy egyáltalában érkezik valaki, és lehet gyönyörű fogadást rendeznem tiszteletére. Aztán, hogy a fogadás szépségét át lehet mentenem a köznapokra is.

A léggömb elpattant. A díszruhák színes rongycsomók a porban.

S én csak nézem, nézem őket, és egyre erősebben hallom a lélekharangot.

 

 

 

A fontos dolgok

Föltakart női öl:
a férfi-lét koreográfiája
Buzgó naponta-gürcölés
front barikád csönd handabanda
körül körül
ellene érte
tőle hozzá
S ha ott?
S ha már?
A fontos dolgok mind útközben esnek

 

 

 

Valakit valamikor valahogyan

 

 

 

 

A legszebb hang is

Mit tettem több, mint ötven éve?
Írtam ezt-azt… de csak kedvem szerint.
Nem hallgattam csábra, ijesztgetésre:
voltam tehát többször se bent, se kint.
Eztán még inkább ezt csinálom.
Most fontosabb a vers, mint bármikor.
Most fontosabb, mint életem, halálom,
s nem-írni többé – többé nem birok.
Pedig tudom már, hogy hiába:
a legszebb hang is nyávogás, hörej,
szorul siralmas perifériába
szemben az élet törvényeivel.

 

 

 

Szó

Ha végre
mint ötven éve –
Félholt gally
néhány levélke
Zörög kong
idő perc óra
Soha a
régi folyóba
Ha (nem megy!)
mégis mehetne
az a láb
már nem lehetne
Szó szó szó
több hadseregnyi
Próbáltam
csatát nyeretni
Megtörtént?
Nézek zavartan
bokáig
pállott avarban
Ők majd ők?
Vagy szétveretve
vissza a
szórengetegbe?
S álom vágy
szépség helyébe
kenyér víz
szex és egyéb se?

 

 

 

Csak egy-egy szó

Se rím, se ritmus, se külön nyelv,
se hang, se tűz, se szárnyalás:
csak egy-egy szó, amit különben
vagy úgy nem mondott még ki más.

 

 

 

Mégis megszólalok

Miről tudnék beszélni még?
Miféle főnevek s igék
lapulnak számban s nyelvemen?
Kitalálhatnám? – nem hiszem
Mikor a szükséges szavak
s az egyetlen hő s indulat
s a körülmények bokrai
űznek akármit mondani:
ilyesféléket képzelek – –
Hanem más módon is lehet:
hogy össze nem jönnek soha
És én mégis megszólalok
mint akibe villám csapott
s az égig visszavág jaja

 

 

 

Rikító képsorok

Lassan csak a szándék a szokás (az ösztön?)
cifrázza a fantáziát
Ne próbálkozzál: ajánlja az ész
még gyávábbá tenne egy-egy kudarc:
nem lenne már csupán a te ügyed
De talán tévedés is: valami más
valami sokkal több
valami fontosabb
működik benned
te kis szolgája vagy csak
s rájött vagy rájön egyre jobban
hogy folyton
kevesebb haszna van belőled:
félrelök
és vigasztalásul
kárpótol a rikító képsorokkal

 

 

 

Bizonytalan

Alaktalan de a fő baj nem ez
inkább hogy így is folyton változik
Mire nagynehezen kimondanám
már nem illik egyetlen szó se rá
Gyors az idő de dolgát megteszi
egyetlen napnyi hét mint rég az év
s ha fölkelek más a fülem szemem
egészen más mint tegnap este volt
A tükör csak halvány igazolás
legföljebb vérrokon néz vissza rám
S mint akit százszor tengelye körül
megforgattak bizonytalan vagyok
S alaktalant lát az alaktalan
a folyton változó meg változót
s a szókat megutálja csöndesen
mint amikkel már nem megy semmire

 

 

 

A régi szenvedély

Időzavar? Ez még talán nem az
Előttem a fél tél egész tavasz
a nyár s az ősz aztán megint a tél
Az ember (én) mindenfélét remél
holott jól tudja mily esetleges
ha eddig élt ha már majd-hetvenes
olvassa hallja: a legtöbb halott
nála fiatalabban távozott
nem számíthat hát ő se… Mégis ő
pimasz mértékkel méri az időt
Költő? szelid megnyugvó? ó dehogy!
Belül még mint a vulkán háborog
öklét harapja hogy veszít veszít
csinálná vissza hulló perceit
Ürülnek a napok erőlteti
hogy bírja őket újra-tölteni
De élvezőt kíván az élvezet
felelni-képest aki kérdezett
Az ember – ha ép – kívánság-gubanc
s ha nincs kívánság – nyögdelő kudarc
Erőltetem – nem megy: színükhagyott
hevek idéznek gyönge látszatot
s a hiteles látszat ma már csak az
csak az maradt az egyetlen vigasz
s lehet tavasz nyár ősz és újra tél:
lesz szenvedés a régi szenvedély

 

 

 

Tolmács

Tolmács – nem nyelvről-nyelvre
alig ismert világé
az érzékek fölöttié
Ami az én feladatom
(lehetne)
azt alig
fogcsikorgatva bár
Rétegek alatt rétegek
és újabb rétegek
még százszor és ezerszer rétegek
én meg csak a legfelszín felszínén
Majd jönnek rendhagyó napok
mikor a rétegek
elolvadnak
egymásba folynak
keverednek
új minőség
születik eddig még nem létező
s már mosolyogva
már közvetlenül
elég lesz a láthatóról beszélnem

 

 

 

Odajutottam

Odajutottam hogy akár egyetlen szóba botlok
az is erősebb az erőmnél
Nekimegyek szorítom elhanyatlok
facsarnám ki – hiába
Ó mennyi értelmet beszív beszívhat pár betű is
miközben történelme zajlik:
homályosat vakítót tárgyszerűt is
és százezernyi formát
Se beszélni se írni – az lehetne legmerészebb
védekezés a próba ellen
Legbölcsebben teszem ha fütyörészek
vígan vagy szomorúan
A szökdelő hangok sora sehogyse kényszeríthet
és semmilyen megfoghatóra
csak ringathat tompíthat élesíthet
félálom bölcsejében

 

 

 

Szépség

A kórus tagjai más-másneműek –
Ezer évig csiszolt kavics
tegnap bomlott virág
pillanatig létező égi kép
játékos kiscicák
magasztos eszmékért csatába szállók
önnön testükkel éhet oltók
szobrok zenék
versek
lányok fiúk
természetes
és nem természetes csodák – –
És felőlük nap árad
és teljesség és meleg árad
és közelükben
hálával fulladásig megtelünk

 

 

 

A szavak bolyhai

Bújnék a szavak bolyhai közé:
ha hagyom őket tetszésük s kedvük szerint
fészekbe gömbölyödnek
(ó hagynám őket tetszésük s kedvük szerint!)
Nem hagyják hagyni őket
gazdájuk van uruk van
és ha hagynák se hagynám
megromlottam irántuk
terelem kövült minták medribe
De egy-egy szökevény ha
kiillan börtönéből
ellenem s mások ellen
mintha felhők közé-között repülnék
fészek bolyha cicázna körbe
nagyon
könnyű vagyok
súlytalan szinte
szinte boldog

 

 

 

Marad-e még valami

Erőszakos erők
működnek
köz- és magánrendezők
(sokunkon már meglátszik is nyomuk)
Így a láb amúgy a kar
a fej a nyak a szem az arc
s a szó igen a szó ez a legfontosabb
s nemcsak a mi hanem a hogyan is
lehet hogy egyenlő súllyal az is lehet
de így úgy mindig s csak ezért csak azért
Sokunk meg ugrik engedelmesen ahogy
az utasítás mondja
az utasítás mondja De a gyakori
kar-láb-bicsaklás kancsalítgatás grimasz
hazug mi és hogyan természetellenes
nyilatkozásai között
belőlünk vajon
marad-e még
valami
ami mi vagyunk?

 

 

 

Valakit valamikor valahogyan

Valakit valamikor valahogyan megérint
valakit valahogyan ha közelébe jut –
Ez pedig megtörténhet
 
képtelenül bonyolult kanyarok
 
véletlen kombinációi révén bármikor
Emberi használatra kell alakítani
 
amit elérhetsz és ami elérhet
S nemcsak az alap-dolgokat: az eget földet
 
életet halált és egyéb hasonlót
hanem az árnyalatok árnyalatait az esetleges
 
ritkaságokat is
mondjuk hogy egy nő kendőbe burkolózva áll az
 
ablakban és vár miközben gyermekek
 
hancúroznak az ablak alatt s a nő mögött
 
megszólal a telefon de ő nem hallja s
 
nem is veszi fel a kagylót
Vagy: egy kőfal oldalában szamócatő fészkel
 
s még piros termést is kínál –
s lehetne még sorolni: egyedül az a fontos hogy
 
halálodig ne hagyd abba ne fáradj bele
a többi ne izgasson
valaki valahogyan valamikor a közelébe jut
valakit valahogyan valamikor megérint
valaki valahogyan valamikor gazdagabb lesz
 
vele és általa

 

 

 

Sok költő…

Sok költő – rég-rég vátesz… próféta… jós…
mostanában pocsolya-gödrökben hajóz
mostanában nem jósol meg semmit nem révül el
mostanában magaféltő s inkább magára ügyel
Sok költő mostanában száraz tárgyilagos
pénztárcája ha netán dagadt is érzelmi zsebje lapos
forgatja fondorlattal a hatásos szavakat
s a vers a végén műanyag-csemegés kirakat
Sok költő mostanában nem költő – ügyes kisiparos
eszközei boltban kaphatók de a költő válogatós
amit szépen-rendben árul a kereskedő
dühös eredetiség indulatával összezavarja ő
Sok költő mostanában főként arra hajlamos
hogy illetlenné tegye a hajdan ildomost
sok költő mostanában grimaszokat vágni szeret
s szereti grimaszosnak láttatni is az életet
Sok költő mostanában szégyelli ha röpte magos
és úgy igyekszik szülni hogy előtte nem is állapotos
sok költő (költő?) mostanában párnáján éjjel noha sír
nappal hidegen (ön-)gúnyolódik ha előtte a papír
Sok költő mostanában fenemód öntudatos
pedig a portékája ezer emberből jó ha egy számára kapós
emiatt most is szokás az ósdi szokás:
a költők közt irgalmatlanul tombol a marakodás
Nincs vátesz vérével nem írja „Hazám” senki a porba most
pedig a történelem folyosója manapság is elég huzatos
ha megtartani akarunk és megtartatni – tán vissza kellene lépni valamit
vátesz lenni érzelmes pózos patetikus legalább egy kicsit

 

 

 

Másfajta nóta

Azokhoz képest mik közeljövőben
lesznek hozzám jövendők egyre inkább
kölykösnek érzem a szót a beszédet
s leírva is egyáltalán a nyelvi
kifejezés-formát akármilyen
A testben történőt csupán a test
képes hív módon pontosan közölni
különb-különb sajátlagos jelekkel:
a szív változó ütemeivel
görcsökkel kisebb-nagyobb rohamokkal
vérzéssel izzadással köhögéssel
nyögésekkel ordítással jajokkal
s mindennemű rokon nyilatkozással
esetleg könnyű alhas- vagy here-
bizsergéssel (vagy éppen semmivel)
méghozzá egy-az-egyben stilizálás
nélkül
nélkül Hát folyton gyanakvóbb vagyok
s hitetlenebb a verssel szemben is
ha testi dolgokról próbálna szólni
mert úgyis csak pipiskedés lehet
a mély s igaz másfajta nóta mellett

 

 

 

Ha más dallamra

A lelkesen éneklő – akiből buzgón ömlik az ének –
nem nézi sem a helyet sem az időt ha kedve támad
lehet zsúfolt buszon csúcsforgalomban
munkakezdés előtt után reggel vagy este
lehet ágyában éjszaka esetleg egy presszóban dupla mellett
a nap bármely szakában hogyha rájön
a lelkesen éneklő énekelni kezd
persze úgy hogy nem hallja más csak ő maga
de aki ránéz s akinek van érzéke az ilyesmihez
tudja hogy valami fennkölt történik benne ünnepélyes
sőt ünnepi sőt ünnep (mondjuk: szerelem)
és ez az ünnep társas-ünnep-igényű azt kívánná
hogy ünnepeljen vele az egész világ
A lelkesen éneklő épp ezért ingerült
ingerült és elutasító ha nyűgös arcokat lát
ha más dallamra kornyikálnak fülébe s megzavarják

 

 

 

Egy új versesfüzetre

Végére érek-e?
Nem a riadalom kérdezteti velem
csak a kiváncsiság
Az utolsó betű
az utolsó lapra íródik-e?
Vagy az utolsó
betű után
még sok marad fehér lap?
Mintha a temetőre hó esik – –

 

 

 

Az én szavaim

Várnak még engem alkalmas szavak
hagy így vagy úgy egymáshoz álljanak
legyen belőlük szervezett halom
könnyen bomló nehéz bonyodalom
Mert vallom: aki költő mindenik
számára s mindig elrendeltetik
valamiféle mondat- s szóanyag
mit ő tud illő rendbe rakni csak
ő képes árammal telíteni
a halálból életre kelteni
s elhozhatni a világba elébb-
nem-ismert érzések igézetét
S csak ő csak ő – Viszont ha bármi ok
igyekvésében gátnak állni fog
a védtelennek a szegénynek ez
pótolhatatlan vesztesége lesz
mint bimbajában megfagyott virág
csak félig-teljesült szerelmi vágy
a cél előtt leroskadt távfutó
főnév nélkül magányos névutó
aszályban felhőt szél ha elsodor
halott után gödörbe szórt csokor – –
és nem derül ki többé már soha
mi is vetélt el mily zengő csoda

 

 

 

A költészetről

Végül is minden vers minden szép szó amit
költők (nemcsak a hivatásosak mert több a költő)
tehát költők kimondtak az emberiség kezdete óta
pontosabban azóta hogy ezek a versek szép szavak
valamiképpen (kopva olykor) megmaradtak
végül is helytelenül ragadnak korhoz néphez
ehhez vagy ahhoz a névhez s hoznak különb-különb
dicsőséget ennek vagy annak s kényszerítik az utókort
emlékezetre tiszteletre adatokra évfordulókra
ahelyett hogy a készletet gyönyörűen összekevernénk
s csoportosítva valahogy (semmiképp kor nép név szerint)
kinyomtatnánk mindegyiket egy roppant antológiában
sok-sok kötetben s úgy hogy e kötetekhez aki akar
hozzáférhessen forgathassa őket kereshesse ki
a nagyon neki szólókat és a költőt
egyetlen (ezerarcú de bizonytalan) személynek
gondolva olvashassa a szép és tápláló szavakat
s köztük és közte ezután többé semmi se álljon

 

 

 

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]